Zítra uplyne sto deset let od narození Jindřicha Štyrského, avantgardního umělce evropského významu. Štyrský stál u vzniku surrealistické skupiny a ve své tvorbě se zabýval malbou, fotografií a koláží. Zároveň působil jako typograf nebo scénograf Osvobozeného divadla a založil také proslulou Erotickou revue. Pohyboval se mezi Prahou a Paříží společně se svou uměleckou družkou Toyen.

"Moje umění není nositelem žádných idejí, které dnes zajímají širokou veřejnost. Mým očím je nutno stále házet potravu. Polykají ji nenasytně a surově. A v noci ve spánku ji tráví," charakterizoval Štyrský v roce 1939 svou tvorbu.

Po kubistických začátcích zamířil k lyričtější, snovější podobě obrazů. Záznamy snů jej inspirovaly k dalším obrazům, kresbám i kolážím.

Společně s Toyen se stal členem skupiny avantgardních umělců Devětsil. V roce 1924 s Toyen odjeli do Paříže, kde předvedli nový výtvarný styl.Nazvali ho artificialismus a prohlásili o něm, že je "propojením malíře a básníka". Štyrský se v něm postavil jak proti kubismu, tak abstrakci i surrealismu, všemu tomu "hnoji takzvané moderní malby". Stříkáním barev přes různé předměty, sítě či šablony na plátně se rodily obrazy jako Protinožci (1926) či Utonulá (1927), které v českém umění nemají obdoby.

Koncem dvacátých let se vrátili do Prahy. V sezoně 1928 - 1929 se stal Štyrský šéfem výpravy Osvobozeného divadla. Ilustroval například Nezvalův Židovský hřbitov a Lautréamontovy Zpěvy Maldororovy. S Toyen založili Erotickou revue, která byla určena pouze pro vybrané přátele. Následovala Edice 69, v níž vydal Nezvalovo Sexuální nocturno, Halasovu sbírku Thyrsos, Sadovu Justinu, ale i vlastní soubor snů Emilie přichází ke mně ve snu. V březnu 1934 s Toyen podepsali manifest Skupiny surrealistů v ČSR. Na přelomu třicátých a čtyřicátých let, když už nemohl vystavovat, uspořádal knihu Sny a vytvořil řadu koláží, z nichž mnohé mají silně protináboženský charakter.

V jednom z posledních dopisů napsal: "Podívám-li se kolem sebe, vidím všude jen úpadek. To není pozoruhodné, pozoruhodná je ta rychlost úpadku."