Nejoblíbenější firmou v Německu se letos stala automobilka Volkswagen (VW), když z nejvyšší příčky popularity vytlačila dva roky kralujícího konkurenta Daimler/Mercedes.

Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky včera zveřejnila poradenská společnost PricewaterhouseCoopers (PwC). Na její objednávku ho provedla agentura TNS Emnid, která oslovila 1003 respondentů.

Volkswagen označilo jako svoji nejoblíbenější firmu 22 procent dotázaných Němců, zatímco loni jen necelá šestina (16 procent).

Naproti tomu popularita Daimleru klesla z loňských 20 na letošních 15 procent. Třetí příčku si už po několik let drží Siemens, největší soukromý zaměstnavatel v Německu.

"Popularita Volkswagenu stoupá díky tomu, že se z něj stala opravdu celoněmecká značka. Ve východních spolkových zemích ji za jedničku považuje 23 procent respondentů," komentuje Norbert Winkeljohann, člen představenstva PricewaterhouseCoopers.

VW fandí ti nejvzdělanější

Volkswagen je zdaleka nejoblíbenější firmou nejen ve východních spolkových zemích, ale také mezi lidmi s vysokoškolským vzděláním či s maturitou. V kategorii lidí s nadprůměrným vzděláním nemá VW konkurenci - na první místo v žebříčku popularity ho staví 32 procent dotázaných z této skupiny. "Lidé v Německu soudí, že Volkswagen je nejlépe připraven na budoucnost," dodává Winkeljohann.

Výrobci luxusních vozů Daimler i mnohem menší Porsche, který se stane desátou značkou koncernu VW, se nadále těší vysoké oblibě ve starých spolkových zemích.

Daimler boduje hlavně u střední generace, tedy u lidí ve věku od 40 do 49 let. U této skupiny si stojí dokonce o něco lépe než Volkswagen, vyplývá ze zprávy PwC.

Do žebříčku obliby TOP-10 se letos dostaly všechny německé automobilky včetně Opelu. Němci si ho nadále váží bez ohledu na to, že už léta prodělává a jeho mateřský koncern General Motors pro něj spolu se spolkovou vládou hledá nového investora. Klíčové jednání o osudu Opelu se očekává již dnes.

Do první desítky se ještě dostal výrobce elektrického nářadí Bosch, chemický koncern BASF a Deutsche Telekom. Umístění této společnosti je v zhledem k časté kritice na její adresu docela překvapivé.

Z desítky nejoblíbenějších německých firem letos vypadly diskontní maloobchodní řetězce Aldi a jeho konkurent Lidl.

Mladí hlasují pro Microsoft

Němci v posledním průzkumu hlasovali také o svých nejoblíbenějších zahraničních firmách. Zde se pořadí popularity na čelných místech nezměnilo. O nejvyšší příčku se nadále pere americký softwarový gigant Microsoft s japonským výrobcem elektroniky Sony. Microsoft sbírá nejvíce hlasů mezi mladými Němci od 14 do 29 let.

Třetí místo si také letos udržela japonská automobilka Toyota.

Zahraniční TOP-10 se ale proti loňsku výrazně obměnil. Opustily ho společnosti Ikea, Coca-Cola, Honda a Panasonic. Místo nich se v žebříčku objevily Samsung, Apple, Philips a Panasonic.



Míra nedůvěry klesá 

Přestože zuří krize a firmy propouštějí, ubývá lidí, kteří jim nedůvěřují. V Německu jich je letos podle průzkumu 65 procent ve srovnání se 72 procenty loni. Nejkritičtější hlasy na adresu podniků zaznívají v Berlíně, kde jim nevěří 71 procent respondentů. Loni však nedůvěra Berlíňanů dosahovala 83 procent.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru