Japonský elektrotechnický koncern Panasonic hospodařil v prvním fiskálním čtvrtletí se ztrátou 52,98 miliardy jenů (asi deset miliard korun), zatímco o rok dříve měl čistý zisk 73,03 miliardy jenů. Výsledek je ale příznivější, než se čekalo. Tržby meziročně klesly o 25,9 procenta na 1,6 bilionu jenů a výhled na celý rok zůstává bez větších změn.

Panasonic, který působí i v České republice, během čtvrtletí pokračoval ve snižování nákladů, aby se vypořádal s vlivem silnějšího kurzu japonské měny a slabším prodejem televizorů a digitálních fotoaparátů. Management dál očekává, že za celý rok firma sníží čistou ztrátu na polovinu.

Panasonic soupeří o pozici největšího světového výrobce elektroniky s domácím rivalem Sony. Analytici v anketě agentury Reuters v průměru předpokládali, že Panasonic bude mít ve čtvrtletí ztrátu 58,3 miliardy jenů. První fiskální čtvrtletí firmě skončilo 30. června.

Za slabším prodejem televizorů a digitálních fotoaparátů jsou zřejmě dopady krize, která nutí lidi šetřit. Pokles kapitálových výdajů ve firmách se podepsal na slabším prodeji zařízení pro automatizaci výrobních provozů.

Panasonic je největším světovým výrobcem plazmových televizorů. Firma předpokládá, že za celý finanční rok do příštího března bude mít čistou ztrátu zhruba 195 milionů jenů. To by byla asi polovina ztráty z minulého finančního roku, kdy Panasonic prodělal 379 miliard jenů. Analytici ale čekali výraznější zlepšení a počítali s tím, že firma ztrátu sníží až na 185 miliard jenů.

Rivalům se daří 

Naopak v zisku skončila jihokorejská společnost Samsung Electronics. Té vzrostl ve druhém čtvrtletí letošního roku čistý zisk o 5,2 procenta na 2,25 bilionu wonů (32,5 miliardy korun), což je nejlepší zisk za dva a půl roku.

Růst podpořil vyšší zájem o televizory s plochou obrazovkou, mobilní telefony a nárůst cen paměťových čipů způsobený zvýšením poptávky po osobních počítačích. Uvedla to společnost, která je největším světovým výrobcem paměťových čipů a televizorů s plochou obrazovkou.

Úspěšně si vedla i společnost LG, která ohlásila za druhé čtvrtletí roku 2009 čistý zisk na téměř dvojnásobku očekávání díky rostoucí poptávce a růstu cen LCD obrazovek. Zisk dosáhl 302 miliard wonů (239 milionů dolarů), analytici očekávali pouhých 161 miliard wonů.

Nizozemský elektronický koncern Philips také překvapil a vytvořil ve druhém čtvrtletí zisk (EBITA) 118 milionů eur (3,1 miliardy korun), zatímco analytici očekávali ztrátu 79 milionů. Podnik v pondělí uvedl, že jeho odbyt se přes hospodářskou krizi ve druhé polovině roku zřejmě zlepší.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru