"Není to festival, spíš umělecký průřez a vzdělávací přehlídka pro posluchače a diváky," říkají pořadatelé šestidenního GASK Artfestu 2009, jenž začne tento pátek v Kutné Hoře. Série performancí a vizuálních intervencí nabídne nečekané události a setkání, které v kulisách magické a historicky unikátní Kutné Hory posunou, umocní i „naruší" poklidnou každodennost, míní pořadatelé. Tři letní večery lze strávit na nádvoří Jezuitské koleje, kde bude instalováno letní kino se vstupem zdarma. Počátek soužití prvního ročníku festivalu s hostujícím městem označují za "aklimatizaci". Podle výtvarníka Jakuba Hoška, jehož umělecký kolektiv AM 180 je kurátorem hudební části v bývalých kasárnách a jezuitské koleji, se složení hudební části inspirovali podobnými akcemi v Polsku, Rakousku či Německu.

Hudební složka GASK Festu, nazvaná Creepy Teepee festival, je přitom natolik reprezentativní, že ji mnozí považují za žert. V jezuitských kolejích zahrají například takové špičky světové indie-scény, jako písničkář Bill Callahan (v minulosti působící pod jménem Smog), newyorská kapela Oneida či kanadští Handsome Furs. Výtvarník Hošek přitom objasňuje, že společným, znakem vystupujících je jejich přesah mimo hudbu. "Vystoupení připomínají performance, nebo jsou inspirována rituály," vysvětlil Hošek. Tím by podle něj mohla být zajímavá i pro ty, kdo přijedou za filmy a výtvarným uměním.     

Lenka Vítková, kurátorka výtvarné části, popsala obezřetný přístup k výtvarníků a performerů k veřejnému prostoru města nabitého historií. Na místním hlavním vlakovém nádraží bude znít nová znělka. Její autorka Sláva Sobotovičová ji pojmenovala Karel, podle nápisu na kutnohorském pomníku Havlíčka Borovského "Přislibujte si mně, poroučejte si mně, vyhrožujte si mně: přece zrádcem, nebudu". "Ten krátký nápis na pomníku, kde se Havlíček Borovský s bojovně vztyčenou rukou dívá snad kamsi směrem k Praze, nám v té vytrženosti přišel vlastně legrační," říká Vítková. "Jako kdyby to byl osud Havlíčkových veršů - že se potulují v hromadném povědomí vytržené z kontextu."

Právě s kontextem středověkého města počítají i další instalace a performance. "Oslovila jsem lidi, u nichž jsem věděla, jak o veřejném prostoru přemýšlejí, u kterých nedochází k tomu, že na místo dodají nějaký svůj produkt," vysvětluje umělkyně hravější a interaktivní přístup k místu. Sama přiipravila instalace s textem v kutnohorském knihkupectví Felixe Jeneweina.   

"Netvrdím, že současné výtvarné umění nemůže do podobného prostoru vstupovat nějakými trvalejšími věcmi, ale GASK Festival je přece jen krátkodobá událost, kterou chystáme teprve od května. Není jisté, zda za takovou dobu může vzniknout něco takového, co by ve městě mělo zůstat na trvalo," pochybuje Vítková.

GASK Fest tak místním i návštěvníkům nabídne "jiné čtení" hostitelského města; Občanskou činohru Jána Mančušky či videoprojekce Stavební dozor ve výlohách v Tylově ulici od Patricie Fexové.  

Více o festivalu na stránce http://www.gaskfest.cz/