V pátek večer projedou automobily opět přes most ve Studénce, který se loni v srpnu zřítil před projíždějící vlak. "V současné době rušíme objízdné trasy. Most by měl být otevřen mezi 19:00 a 20:00," řekl ČTK mluvčí společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava Jindřich Vaněk. Otevření mostu se obejde bez jakýchkoliv slavnostních aktů.

Stejná společnost původně most rekonstruovala. Stavba se ale loni 8. srpna zřítila a do trosek narazil projíždějící mezinárodní rychlík. Nehoda si vyžádala osm mrtvých.

Vaněk dodal, že ve čtvrtek byla na staveništi kolaudace. "Byla úspěšná, a otevření mostu tak nic nebrání," uvedl mluvčí. Nový most firma postavila za 26 milionů korun. "Jeho hodnota je vyšší. Podle dohody ale budeme kraji účtovat částku, za jakou jsme získali zakázku na rekonstrukci mostu," řekl. Dodal, že stavbu měla firma předat kraji do konce července.

Po tragické nehodě vedení kraje zvažovalo vyhlášení nového výběrového řízení. Nakonec se rozhodlo z časových důvodů zakázku ponechat původní firmě. ODS - Dopravní stavby Ostrava měla dílo podle tehdejší smlouvy dokončit do loňského 26. září. Od té doby jí běží penále 65.000 korun za každý den prodlení. Nyní by kraji měla zaplatit asi 20 milionů korun.

Most se zřítil 8. srpna. Do jeho trosek ve vysoké rychlosti narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zemřelo šest lidí. Další dva podlehli zranění v nemocnici. Zranění utrpěly desítky dalších. V souvislosti s tragédií policie obvinila dva inženýry společnosti Bögl & Krýsl, která se na opravě podílela. Podle kriminalistů oba věděli o narušené statice mostu a nepřijali dostatečná opatření. Obvinění to odmítají. Podle policie se dá po prázdninách očekávat obvinění i dalších lidí.

Chronologie událostí kolem zřícení mostu přes železniční trať ve Studénce:

 

8. srpna 2008 - Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil v 10:30 do ocelové konstrukce opravovaného silničního mostu, která se zřítila na trať. Na místě zahynulo šest lidí, muž ukrajinské národnosti zemřel později v novojičínské nemocnici.

10. srpna 2008 - Dráhy v noci obnovily provoz po jedné koleji, po poškozeném úseku bez trolejí ale vlaky musely přetahovat dieselové lokomotivy. Pendolina proto stále končila v Suchdole nad Odrou.

14. srpna 2008 - V souvislosti s tragédií policie zadržela dva podezřelé. Šlo o zaměstnance firmy Bögl&Krýsl, která se podílela na opravě zříceného mostu. Oba muži byli obviněni z obecného ohrožení, svou vinu odmítají.

17. srpna 2008 - Železničáři zprovoznili ve Studénce všech pět kolejí, po trati mohly začít jezdit i elektrické lokomotivy. Až do října ale byla v úseku omezená rychlost.

26. září 2008 - V krakovské nemocnici zemřela jedna ze zraněných žen, stala se tak osmou obětí neštěstí.

22. října 2008 - Radní Moravskoslezského kraje rozhodli, že most ve Studénce dostaví společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava, která jej původně opravovala. Cena zůstala stejná.

Březen 2009 - Vyšetřovatelé oznámili, že se na základě znaleckého posudku chystají kvůli pádu mostu obvinit i další lidi. Dosud se tak ale nestalo.

24. července 2009 - Večer má být zahájen provoz na mostě ve Studénce, který se loni v srpnu zřítil na vlak.