Dopravci zřetelně pociťují dopady globální krize. Výjimkou nejsou poloviční propady zakázek, což pro podniky znamená výrazný pokles tržeb. Firmy se často nestihly vzpamatovat z předchozího období poznamenaného silnou korunou a drahou naftou a musejí znovu přistupovat k nejrůznějším úsporným opatřením.

Prodeje kamionů tak rapidně klesly a stovky řidičů jsou bez práce. Přitom ještě před dvěma lety chybělo v Česku na dvacet tisíc řidičů.

Například na Vysočině se nákladním dopravcům za poslední rok snížil objem zakázek až o polovinu. Objednávek ubylo v tuzemsku i za hranicemi, nyní je situace ještě tíživější kvůli dovoleným. Stoupající konkurence v oboru se projevuje poklesem přepravních cen, navíc se zhoršuje platební morálka zákazníků. Mnohé dopravní firmy část kamionů odstavily, několik menších dopravců skončilo úplně.

Na jedno místo za volantem téměř 50 uchazečů

Situaci dokreslují i údaje Svazu dovozců automobilů, podle něhož se prodej nových nákladních vozů kvůli ekonomické krizi v prvním pololetí propadl o 55 procent na 2544 aut. Nejvýraznější byl propad v kategorii tahačů, kterých dopravci nakoupili jen 780 proti téměř 2500 ve stejném období loni.

Nelítostný konkurenční boj ničí například autodopravce v Libereckém kraji. Většina z nich je ve ztrátě a netroufá si odhadnout, kdy se jejich situace zlepší a zda nakonec dlouhotrvajícímu silnému tlaku nepodlehnou. Úřady práce evidují v regionu 1415 řidičů bez práce, ve srovnání s počátkem roku je to víc než trojnásobek. Na jedno volné místo tam připadá 49 uchazečů.

Tržby klesly v průměru o čtvrtinu

Úsporná opatření často vrcholí propouštěním a prodejem části vozového parku. "Firmy zaznamenaly pokles zakázek o 15 až 20 procent. Každá firma je na tom trochu jinak. Ta, která má zaplacená auta, se s tím nějakým způsobem vyrovnává. Pro ty, co nemají, je to horší," řekl mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix. Doplnil, že v celé republice ukončilo v červnu činnost přes 100 členů sdružení, kterých je na 2000.

V Ústeckém kraji někteří přepravci nechávali v minulých měsících odstavená auta a řidiče s náhradou části mzdy doma. K poklesu tržeb vedl nejen nižší počet zakázek, ale i nižší ceny za dopravu. "Propad za pololetí je ještě hlubší, než jsme na začátku roku očekávali. Co se týče tržeb, šli jsme dolů v podstatě zhruba o čtvrtinu. Co máme možnost vysledovat u spřátelených firem, jde o průměr v celém sektoru," řekl vedoucí marketingu děčínské firmy Bohemia Cargo Michal Svoboda.

"Nákladů je přes prázdniny velmi málo. Vozíme všechno. Ceny za přepravu meziročně klesly až o 25 procent," řekl Josef Macháček z dopravní firmy z Chotěšova u Plzně. Podle něj je na trhu stále přetlak dopravců. Navíc rostou náklady na přepravu, například po lednovém silném zdražení mýtného v Německu. Speditéři i výrobci objednávají odvoz menších nákladů, firma jich musí složit do kamionu více.

Čeští silniční dopravci od ledna do března přepravili 60 milionů tun zboží, což je o čtvrtinu méně než loni. Podle statistik ministerstva dopravy je to nejhorší čtvrtletní výsledek za poslední léta. Dopravci nečekají lepší čísla ani za další dva kvartály, v některých aspektech prý bude situace ještě horší.