Vláda v pondělí oficiálně uzavřela první etapu výstavby mýtného systému. Ministři schválili protokol o úplném dokončení díla, podle kterého budou vady a nedodělky systému stát společnost Kapsch 171 milionů Kč. Celkové náklady 1. etapy přitom překračují 14 miliard korun.

Protokol je dohodou obou stran, uvedl na tiskové konferenci po jednání kabinetu ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Celková suma se skládá ze dvou částí. Jako smluvní penále firma zaplatí státu 121 milionů korun, zbylých 50 milionů získá stát formou slevy z konečné ceny díla. Penále vypočítali znalci, Kapschi se například včas nepodařilo upravit terén kolem mýtných bran, postavit ke všem branám žebříky, dodat některé dokumenty k systému nebo převést softwarové licence.

Kapsch je s pokutou srozuměn. "V případě celoplošného elektronického mýtného systému jde o tak rozsáhlé a robustní dílo, že některým důvodům k penalizaci se prostě nelze vyhnout. Z tohoto pohledu považujeme stanovenou výši penále za standardní a přijatelnou," uvedl šéf firmy Karel Feix.

Dopravci zaplatili za pololetí na mýtném téměř 2,7 miliardy, což je o 15 procent méně než za prvních šest měsíců loňského roku. Letos vybrané mýtné zhruba odpovídá roku 2007.  Fond dopravy letos očekává výnos kolem pěti miliard korun, což by bylo zhruba o 15 procent méně než loni, kdy se na mýtném vybralo 6,14 miliardy korun.

Dva a půlroku výstavby mýtného za 15 miliard

Původně stát uzavřel s Kapschem smlouvu na výstavbu systému na 900 kilometrech dálnic a rychlostních silnic (I. etapa) a 1100 kilometrech silnic první třídy (II.etapa). Smlouva trvá do roku 2017, celková hodnota zakázky je 22 miliard včetně plateb za správu systému a služby.

Původní smlouva se však několikrát měnila pomocí dodatků. Délka zpoplatněných silnic první třídy se například zkrátila na zhruba 200 kilometrů, jako náhradu Kapsch pro stát postaví mýtný systém na všech budoucích dálnicích ve stejné délce, o kterou firma přišla na "jedničkách".

První etapa zakázky se uzavřela po dvou a půl letech od spuštění systému 1. ledna 2007. Jako hlavní problém se ukázaly zkrácené lhůty pro výstavbu mýtných bran.

Podle smlouvy měl Kapsch mít na budování systému 12 měsíců, kvůli průtahům s uzavřením tendru a odvolání neúspěšných uchazečů se lhůta zkrátila na devět měsíců.

Cena dodávky v první etapě je 3,396 milardy korun, větší součástí dodávky je cena služeb, která  10,690 milardy korun.