Zvuková nahrávka byla umístěna na internetové stránce letectva poté, co francouzské úřady vyšetřující havárii z 1. června uvedly, že brazilské úřady letovým dispečerům v senegalském Dakaru kontrolu nad letem nikdy oficiálně nepředaly.
Hlavní francouzský vyšetřovatel Alain Bouillard vznesl toto obvinění ve čtvrtek v první veřejné zprávě o havárii v Atlantickém oceánu, při níž zahynulo 228 lidí. Bouillard uvedl, že otázka, kdo měl kontrolu nad letem, je součástí vyšetřování, ale neřekl, zda tato okolnost k havárii přispěla.
Podle nahrávky se letadlo dostalo do zóny mezi brazilskou a senegalskou letovou kontrolou v 04:20 SELČ. Podle brazilské armády pak měl Dakar potvrdit, že letadlo vstoupilo do jeho vzdušného prostoru, a upozornit na případné problémy. Letová kontrola v Dakaru však teprve v 06:20 SELČ žádala Brazílii, aby jí sdělila pozici airbusu.
K formálnímu hovoru nedošlo
Podle agentury pro bezpečnost letového provozu a vzdušné navigace v Africe a na Madagaskaru (Asecna) však Brazílie kontrolu nad letem Senegalu nepředala. Kontrolor v Brazílii měl zavolat svého kolegu v Dakaru a potvrdit, že se letadlo dostalo k hranici brazilského vzdušného prostoru, uvedla Asecna. K této formalitě však nedošlo.
Airbusu nad Atlantikem se odpojil autopilot. Stroj se roztříštil o hladinu - čtěte ZDE
Poslední minuty Airbusu: Elektrický zkrat, pak letadlo zmizelo i s 228 lidmi na palubě - čtěte ZDE
Proč letecké katastrofy často přežijí jen děti? Experti nevědí - čtěte ZDE
Letadlo také podle agentury nikdy nevstoupilo do kontaktu s centrem v Dakaru, aby mu signalizovalo svou přítomnost. Navíc nebyl kontrolnímu středisku v Dakaru předán letový plán, dodala Asecna.
Ve čtvrtek francouzské úřady oznámily, že před katastrofou v letadle selhalo automatické řízení, a to kvůli nesrovnalostem v údajích o měřené rychlosti stroje. Jednoznačné příčiny havárie však odborníci stále ještě neznají.