Tři nové druhy dinosaurů objevili australští paleontologové při vykopávkách v Queenslandu. Fosilie jsou staré téměř 100 milionů let a vědci považují jejich nález za průlomový. Na svých internetových stránkách o tom informuje BBC.

Jeden z objevených dinosaurů, kterému se přezdívá Banjo (odborně australovenator wintonensis), byl údajně obávaným predátorem se třemi ostrými drápy na předních končetinách. Podle Scotta Hucknella, paleontologa v queenslandském muzeu, byl masožravý australovenator wintonensis ještě větší a děsivější než velociraptor, kterého proslavil film Jurský park.

"Gepard svého času, Banjo, byl lehký a hbitý. Na otevřeném prostranství dokázal většinu kořisti bez problémů dohonit," řekl Hucknell novinářům.

Další dvě prehistorická zvířata se živila jen rostlinami. Dinosaurus zvaný Clancy (wintonotitan wattsi) se z dnes žijících zvířat nejvíce podobal žirafám a Matilda (diamantinasaurus matildae) se zase svou zavalitostí více blížila dnešním hrochům. Tyto býložravé druhy byly podstatně větší a těžší než příbuzní Banja a patří do skupiny titanosaurů - největších stvoření, jaká kdy po Zemi chodila.

Objevení dinosauři byli pojmenováni podle postav ze známé australské písničky Waltzing Matilda. Banja a Matildu - možná predátora a jeho kořist - objevili paleontologové společně v 98 milionů let starém slepém rameni řeky u skalisek Winton Formation.

Nález oznámila premiérka státu Queensland Anna Blighová, podle níž je velkým průlomem ve studiu prehistorického života v Austrálii. Poslední podobně významný objev se australským vědcům podařil v roce 1981.