Největší soudobý česko-ruský obchod - dodávky brněnské investiční společnosti Alta pro ruský strojírenský gigant Uralvagonzavod - se v Rusku ocitl pod palbou kritiky. Podle šéfa Uralvagonzavodu Olega Sijenka jsou Čechy dodávané stroje předražené.

Uralvagonzavod je největším ruským výrobcem nákladních vagonů. S dodávkami od Alty modernizuje prakticky celý podnik už od roku 2005, Češi sem posílají stroje do nástrojárny, slévárny, kováren, lakovny i dalších provozů. Firmu, kterou ovládá brněnský byznysmen Vladimír Plašil, právě tento obchod řadí mezi největší strojírenské exportéry v zemi.

Na jaře se ale Uralvagonzavod dostal do finančních problémů. Přestal Altě platit, v ohrožení se tak octlo i splácení úvěru, který na obchod poskytla státní Česká exportní banka (ČEB). Ta poskytuje ruské dceřiné firmě Alty, společnosti s názvem T 21 V, úvěrový rámec ve výši miliardy eur. Z něj je zatím vyčerpáno 310 milionů - jde téměř o polovinu veškerých půjček ČEB za loňský rok.

Sijenko, který v dubnu v čele Uralvagonzavodu vystřídal původního šéfa Nikolaje Malycha, označil v rozhovoru pro ruský list Kommersant české dodávky za jednu z příčin potíží své firmy. "Stroje jsme nakupovali za mírně řečeno navýšené ceny. Také montážní práce se dělaly za mnohonásobek tržní hodnoty. Doba návratnosti investic do modernizačních projektů? Žádná!" tvrdí Sijenko v Kommersantu a dodává: "Stroje za dřívější ceny kupovat rozhodně nebudeme!"

Podle mluvčího Alty Miroslava Nováka se ale situace od Sijenkova nástupu uklidnila. "S novým vedením došlo k několika jednáním, při nich náš kontrakt nebyl zpochybňován. Informace, které se objevily v ruských médiích, neodpovídají naší zkušenosti," říká Novák, podle něhož jsou ceny dodávek, pocházejících z poloviny od českých firem, zčásti z Německa, Švýcarska či Itálie, za zcela standardní.

Poradce ředitele Uralvagonzavodu Evgenij Rožkov v telefonickém rozhovoru pro HN Sijenkova slova sice nepopřel, i on ale potvrdil zájem v obchodu pokračovat. "Nechci komentovat fakta, která pro Kommersant řekl náš ředitel. Spolupráci s Altou ale považujeme za strategickou, rozhodně ji nechceme ukončit. Smlouvy jsou podepsané do roku 2012, chceme s českými partnery spolupracovat," řekl.

Podle Nováka Alta s novým vedením Uralvagonzavodu projednala splátkový kalendář a podle dalšího splátkového kalendáře hradí i své závazky vůči ČEB její firma T 21 V. "Ruská strana nás ujišťuje, že platit bude včas," dodává Novák.

Situaci zřejmě uklidnil i fakt, že se Uralvagonzavodu podařilo dohodnout s konsorciem ruských bank na restrukturalizaci svých úvěrů na příští tři roky. V klidu tak zůstává i státní pojišťovna Egap, jež by při kolapsu obchodu musela platit škody. "Stupeň rizika v tomto případě odpovídá situaci v Rusku. Případ zatím hodnotíme pozitivně," říká mluvčí Egapu Vlastimil Nesrsta.

Související