Tzv. šrotovné se globálně neukázalo být řešením krize automobilového průmyslu. Vyplývá to ze studie nadace Eurofound, která má mimo jiné Evropskou komisi informovat o změnách v průmyslu. Ze statistik unijní organizace je patrné, že počet nově registrovaných vozidel se po zavedení šrotovného zvýšil v meziročním srovnání jen v Německu, Polsku a velmi mírně v Lucembursku. Ve zbývajících 24 unijních zemích naopak klesl.

"Masivní propad v registracích automobilů je v ostrém kontrastu se situací v Německu," uvedl Eurofound. Němci za jedno sešrotované auto mohli od státu dostat až 2500 eur (téměř 70 000 korun), což je téměř nejvíce z EU. Německá vláda původně na šrotovné vyčlenila 1,5 miliardy eur (39 miliard korun), ale poptávka prudce předčila očekávání, takže podpora by měla být rozšířena o dalších 3,5 miliardy eur (asi 90 miliard korun).

Šrotovné však v Evropské unii zavedlo celkem 14 členských států z 27. Česká republika přitom toto opatření teprve chystá, ale jeho rozsah zdaleka nemá být takový jako v Německu či jiných státech.

Němcům pomohly větší úspory

"Důvod, proč je šrotovné na první pohled v Německu úspěšnější než jinde, může být ovlivněn některými detaily opatření. Němci jsou totiž v některých ohledech velkorysejší než ostatní země," dodává Eurofound s tím, že rozdíl je patrný především ve srovnání s Velkou Británií, která také byla poměrně velkorysá, ale šrotovné v tomto případě příliš nezafungovalo.

Důvod mohou ovšem hrát i zvyklosti spotřebitelů. Na rozdíl od Britů mají německé rodiny daleko větší úspory a nejsou tak závislé na úvěrech jako rodiny britské. Němcům tak nedělá takový problém vydat vyšší částku právě za nový vůz. Šrotovné v Německu by nicméně podle Eurofoundu mohlo jít příkladem ostatním členským státům.

"Členské státy by měly německé šrotovné alespoň do určité hloubky prozkoumat a porovnat ho s vlastní spotřebitelskou důvěrou a likviditou, pokud chtějí zopakovat podobný úspěch," uvádí nadace ve studii.

Úsporné vozy vpřed!

Není žádným překvapením, že celé opatření pomáhá především výrobcům malých a úsporných vozů. Eurofound mimochodem jako automobilku, které šrotovné pomohlo, jmenuje mladoboleslavskou Škodu Auto. To je také nejspíš důvod, proč se k zavedením šrotovací prémie odhodlali někteří čeští politici.

Případné zavedení státního příspěvku při koupi nového a sešrotování starého auta totiž podle odborníků zvýší v ČR zájem o nákup nových vozů v cenové hladině mezi 200 000 a 300 000 korun. Kolem 300 000 korun by se pak mohly pohybovat akční nabídky jednotlivých značek.

Za cenu mezi 200 000 a 300 000 korunami se v tuzemsku prodává například Škoda Fabia, Hyundai i20, Kia Picanto nebo Fordy Fiesta a Ka. Na mnohé z těchto modelů se v současnosti musí čekat i několik měsíců, protože sklady vyprázdnilo šrotovné nabízené v okolních zemích, zejména v Německu a na Slovensku.