Nikdy dříve "nehrozila" státním Českým drahám tak výrazně konkurence jako dnes. Šéf ČD Petr Žaluda přitom čelí stále silnější kritice bojovného soukromníka Radima Jančury, majitele "žlutých autobusů" Student Agency. "Seriózní konkurence nám nevadí. Takový pocit z ní ale zatím nemám," brání státní dopravní podnik Žaluda.

Radim Jančura tvrdí, že bude levnější a začne jezdit s lepšími vlaky. Berete ho jako vážného konkurenta?

Když jsem do Českých drah nastoupil, jako budoucího konkurenta jsem ho bral. Tvrdil, že bude jezdit na lince Praha - Ostrava. Ustoupil však od toho. Pak řekl, že se soustředí na regionální dopravu. V den, kdy se měly podat přihlášky v Libereckém kraji, zase odstoupil. Už ho za seriózního konkurenta nepovažuji.

On však tvrdí, že mu cenově konkurujete nefér způsobem, a proto do soutěže nešel.

My jdeme do soutěže za reálné ceny. V Jančurových slovech je ale zásadní rozpor. Tvrdí, že bude levnější než my. Zároveň nám vytýká, že v soutěži nabízíme ceny nižší než on. To prostě znamená, že sám by provoz zdražil.

Mohl znát vaši nabídku předem, jak naznačoval?

Nevylučuji to. Mohlo to být třeba od lidí, kteří dříve pracovali u nás a nyní jsou v jeho firmě. To by ale už byla nehoráznost, průmyslová špionáž.

Jak se budete bránit, chystáte trestní oznámení?

Zvažujeme právní kroky.

Teď se Jančurova společnost RegioJet zajímá o provoz na skoro polovině rychlíkových tratí. Ministerstvo dopravy by proto poprvé nemuselo automaticky přidělit zakázku Českým drahám, ale vypsat tendr. Těšíte se na konkurenci?

Jak mám brát takovou konkurenci vážně, když odstoupila z ostravské linky, odstoupila z regionální soutěže... Vždycky něco s humbukem prohlásí, a nesplní to.

Ale nic nezákonného tím přece Jančura nedělá. A hlavně: všichni cestující určitě jen uvítají, když molochu státních drah vyroste konkurence. Jančura tvrdí, že bude až o 15 procent levnější.

Pak já tvrdím, že při desetileté smlouvě budeme levnější my. Na roční smlouvu, na niž dosud jezdíme my, by si vůbec nemohl troufnout. Nikdo by mu na ni nepůjčil.

Proč byste byli levnější?

Vykalkulujeme to. Nebudu ale dělat prohlášení, o kolik procent levnější budeme.

Tendru se tedy nebojíte?

My ne. Ale ministerstvo by ho mělo zvážit. Co když ho vypíše, žádná konkurence se tam přes silné řeči nakonec nepřihlásí - a třeba se tam nepřihlásíme ani my? To pak bude polovina linek zrušená?

Vy byste se do tendru skutečně nepřihlásili?

To zase neříkám.

Tvrdíte, že vaší výhodou při kalkulaci cen je i větší vozový park, lepší zázemí. Ale zároveň kritici upozorňují i na vaše příliš vysoké náklady nebo rozpouštění peněz z prodeje majetku do provozu.

To jsou jen proklamace. Proč Jančura prostě nebyl v Liberci úspěšný, proč nenabídl lepší cenu? A přitom na nás nehorázně útočí výroky, že naše zkratka ČD znamená »černou díru«.

Proč neustále tu libereckou epizodu tak zdůrazňujte?

Je pro nás velice důležitá. Všichni tam mohli jít za rovných podmínek. A uspěli jsme my. Ukázalo se, kdo je seriózní partner.

Pořád se mi zdá, že vám případný tendr na rychlíky není po chuti.

Ministerstvo ho nemusí vypisovat. Jančura říká, že to má udělat, když se přihlásí seriózní zájemce. Takže přece je klíčové, jestli je ten zatím jediný konkurent skutečně důvěryhodný. Tím si musí být ministerstvo jisté, pak ať tendr klidně vyhlásí.

Proč ale i vy vytváříte tlak, aby Jančurova firma nebyla považována za hodnověrného uchazeče?

Dva roky Jančura volá po tom, aby byly transparentní tendry. Když se poprvé v historii nabídla možnost tendru na třetinu regionálních tratí, tak ji po velkém humbuku nevyužil. To je vše, na co upozorňuji.

Nabídnete také v tendru nové vozy »západoevropské úrovně«, jak slibuje váš konkurent?

Při desetileté smlouvě klidně. Záleží ale na ministerstvu, jaké vypíše podmínky soutěže.

Šéf Student Agency už avizoval, že by koupil moderní vozy od Siemense - zatímco vy prý budete mít zase jen vozy z plzeňské Škodovky. Za ni podle jeho slov tvrdě lobbuje Martin Roman, šéf ČEZ a člen dozorčí rady drah.

Není pravda, že po mém nástupu do drah kupujeme stoprocentně od Škodovky. Například na Plzeňsku pořizujeme sedm souprav od Siemense.

Ale většinu zakázek získá Škoda?

Jasně. Je dlouhodobý partner a spolehlivý lokální výrobce.

V našem předchozím rozhovoru jste spontánně řekl, že »vypíšete tendr pro Regionovy«. Tedy přímo pro stroje od Škodovky.

Určité podmínky tratě jsou vhodné pro určité typy souprav. Do Liberce by se hodil švýcarský Stadler, na příměstskou dopravu v Praze se zase hodí City Elefant od Škody. Ale to neznamená, že je tendr někomu ušit na míru.

Jančura na rozdíl od řady kuloárních názorů netvrdí, že Roman je skutečným vlastníkem Škodovky. Ale úředníci mu prý jednoznačně potvrzují, že Roman jedná za Škodu Transportation. Tlačil vás Roman někdy do zakázek pro ni?

Vůči mě Martin Roman nikdy nevystupoval tak, že by řekl: Musíte kupovat Škodovku.

Vy jste se s ním nikdy o Škodě nebavil?

Bavili jsme se o tom, že Škodovka je česká firma.

To jste si prostě sedli a jen si sdělili tuhle informaci?

I kvůli krizi diskutujeme o tom, že by bylo dobře podporovat český průmysl. Ale opakuji, tendry jsou otevřeny všem. Odmítám obvinění, že kupujeme jen od Škodovky. Jestli to někdo na drahách dělal dřív, tak já to nedělám. Tendry budou vyhrávat i jiní než Škodovka.

Na jaře požadoval vaše odvolání šéf dozorčí rady drah Zdeněk Žák. Tehdejší ministr Petr Bendl vás podržel. Nicméně blíží se volby. Máte chuť ještě pokračovat?

Chuť mám. Už jsem si zvykl, že jsem usedl do houpacího křesla. Chci jen udělat něco s tím »molochem«, jak jsou dráhy nazývány.