V Číně byl nalezen nový druh dinosaura, jenž by mohl vědcům pomoci vysvětlit záhadu spojenou s vývojem ptačích křídel. Stáří nového druhu je odhadováno na 159 milionů let. Informuje o tom ve svém posledním čísle časopis Nature.

Tým paleontologů pod vedením profesora Sü Singa našel zkamenělinu býložravého dinosaura Limusaurus inextricabilis, jemuž se nepodařilo vysvobodit ze sevření bahna, v Džungarské pánvi v západočínském Sin-ťiangu. Tento ceratosaurus žil v období jury a patří do rodiny takzvaných theropodů - tito dinosauři se pohybovali po zadních končetinách a většinou byli masožraví a svému okolí velmi nebezpeční.

Zvíře nemělo zuby

Důkladný výzkum zkameněliny z takzvané dinosauří pasti, v níž na sobě leželo několik druhů těchto prehistorických zvířat, ukázal, že Limusaurus v čelistech připomínajících ptačí zobák neměl žádné zuby, což odpovídá konzumaci rostlinné stravy stejně jako kameny v žaludku.

Nález nenarušuje teorii, že někteří dinosauři byli předky ptáků. Avšak dosud se mělo za to, že křídla se vyvinula z předních končetin malých druhů. Nicméně u nového druhu je patrné, že se vyvíjela z rukou, tedy částí od zápěstí po prsty.

Vědci se stále dohadují, které prsty se vlastně u dnešních ptáků zachovaly - předpokládalo se, že během evoluce zmizely dva krajní vnější.

Ovšem u dnešních ptačích embryí zakrňuje krajní vnitřní a krajní vnější prst. U nejvyvinutějších theropodů je to stejné, přičemž u Limusaura palec zmizel a druhý prst se naopak výrazně zvětšil.

Přechodný typ

Americký biolog James Clark spolu se Xüem jsou přesvědčeni, že Limusaurus představuje přechodný typ a nový dílek v evoluční linii mezi pravěkými dinosaury a prvními ptáky.

Limusaurus je první ceratosaurus (rohatý ještěr) známý z východní Asie a jeden z nejprimitivnějších členů své rodiny. Jde o rozsáhlou skupinu theropodů, kteří mají na hlavě často kostěný hřeben nebo roh.

A mnozí z nich jsou také vybaveni neobvyklými deformovanými prsty, jimž chybí ostrý dráp.

Naleziště fosilií v poušti Gobi, kde se zachoval Limusaurus, vydala již předtím kostry jiných dinosaurů a jejich živočišných současníků - mezi nimi je například nejstarší druh tyranosaura Guanlong wucaii, nejstarší rohatý dinosaurus Yinlong downsi, nový druh stegosaura Jiangjunosaurus junggarensis či dávný příbuzný dnešních krokodýlů Junggarsuchus sloani.