Když německá maloobchodní společnost Arcandor vyhlásila tento týden bankrot, mělo to dopad i na cestovní kancelář Thomas Cook, v níž Arcandor drží balík 52,7 procenta akcií. Šéf Thomas Cook Manny Fontenla-Novoa musí nyní usilovně vysvětlovat, že e krachem Arcandoru nic nemění a společnost dál funguje jako předtím. Image firmy nepomohl ani fakt, že cestovka poskytuje služby zákazníkům už od roku 1841.

"Je to teprve dva roky, co jsme dokončili fúzi se společností MyTravel," říká Fontenla-Novoa a dodává: "Zabralo nějaký čas, než zaměstnanci poznali mě, vedení společnosti a než začali chápat filozofii naší firmy."

Turistický průmysl je nicméně na náhlé krize zvyklý. Ať šlo o prasečí chřipku, nepokoje v Keni či cestovní kanceláře krachující přes noc, jako se to stalo loni třetí největší britské cestovce XL Leisure.

Situace kolem kanceláře Thomas Cook a celého sektoru cestovního ruchu se projasní ve chvíli, kdy bude 52,7 procenta akcií, které ve firmě drží společnost Arcandor, nabídnuto k prodeji.

Když v úterý vyhlásil Arcandor bankrot a další německá cestovní kancelář Rewe vyjádřila zájem o jeho akcie, vylétly cenné papíry společnosti Thomas Cook o deset procent. Cena akcií konkurenční kanceláře Tui Travel přitom od loňského listopadu stoupla o více než čtyřicet procent.

Thomas Cook a Tui Travel jsou hlavními hráči na evropském trhu cestování. Mají o mnoho silnější tržní podíl než ostatní konkurenti, takže mohou libovolně snižovat kapacity a stupňovat ceny, aby pokryly své náklady. To způsobuje, že už tak složitý konkurenční boj se stává ještě těžším.

ft.jpgKonec cestovky XL už tak znamenal snížení volných cestovních kapacit na britském trhu a případné další změny na německém trhu mohou být dalším pokračováním tohoto trendu. Zasvěcení lidé v Thomas Cook vidí případnou fúzi se společností Rewe jako nejlepší řešení. Pětadvacetiprocentní podíl Tui na německém trhu cestovního ruchu nejspíš omezí možnosti převzít velkého rivala, jenže Thomas Cook ovládá zhruba 17 procent a Rewe 7 procent trhu.

"Spojení proběhne," vyjádřil se jeden z topmanažerů odvětví a dodal: "Může trvat nějaký čas, než se podaří situaci odblokovat. Mohlo by jít o sloučení nebo formu joint venture. Existuje více způsobů." Tyto obchodní modely mohou nicméně spustit diskusi o tom, zda nepůjde o částečný tržní monopol.

Investoři však mají velké obavy ze zvyšující se nezaměstnanosti a stále slabšího kurzu anglické libry. Nízkonákladové aerolinky a weboví prodejci, jako je například portál Expedia, jen velmi špatně na webu konkurují, protože cestovky si hlídají dostupný počet lůžek.

Prodejci získávají největší marže z prodejů zájezdů na poslední chvíli. Jenže v této době zákazníci čekají s nákupem až do poslední chvíle v naději, že zájezd ještě zlevní.

"Manažeři firmy Thomas Cook budou muset velmi tvrdě pracovat, aby zůstali ve hře. Zejména kvůli prodejům zájezdů na poslední chvíli, obtížnému tvoření rozpočtů na příští rok a nabídky pro zákazníky," říká analytik Mark Brumby ze společnosti Blue Oar Securities.

Thomas Cook může mít nyní problémy ohledně vlastníka, ale šéfové firmy zůstávají do budoucna sebejistí. "Během dalších deseti let budou klasické dovolené stále v kurzu," říká Fontenla-Novoa a pokračuje: "My ale mluvíme s investory o naší divizi finančních služeb, expanzi na rozvíjející se trhy typu Indie, Ruska, Číny a Brazílie a o nabídkách, které můžeme zákazníkům představit na webu. Diskutujeme o tom, jak učinit Thomas Cook unikátní cestovní kanceláří."

Všichni ale souhlasí s tím, že další budoucnost cestovní kanceláře ovlivní hlavně osud podílu, který ve firmě drží krachující Arcandor.