V době ekonomické recese by se mnohým mohla touha po novém zaměstnání, které by dotyčnému umožnilo kariérní růst, zdát jako čiré bláznovství. Opak je však pravdou. Zatímco se většina lidí snaží jednoduše o práci nepřijít, aktuální ekonomická situace může přispět ke vzniku či obměně ve strategických pozicích. Firmy si nemohou dovolit v určitých oblastech, jako je např. účetnictví nebo péče o zákazníky, zaměstnávat neefektivní zaměstnance a zvyšovat tak své náklady. Pokud se tak stane, firmy většinou sáhnou k radikálnímu kroku – propustí daného zaměstnance a na jeho místo budou hledat pracovitého, ambiciózního nástupce. A to by mohla být šance pro ty, kteří u svého současného zaměstnavatele nemají prostor pro kariérní růst a motivaci pro vyšší pracovní nasazení.
Bohužel dnes převažuje důvod změny „vynucený“ než ten „motivační“, kdy dochází vlivem ekonomické recese ke ztrátě práce při organizačních změnách či redukci zaměstnanců. Mnozí se tak ocitnou v situaci, že si nejen hledají nové zaměstnání, ale jsou odhodláni i změnit obsah práce, aby prostě pracovat mohli. Pro ty je pak tato situace o poznání těžší. Na pracovní trh vstupují s obavami, s očekáváním a mnohdy nepřipraveni. Dnes již stále více zaměstnavatelů volí možnost využití odborníků a propouštěným zaměstnancům poskytne služby outplacementu. Bližší informace o otázkách outplacementu viz. článek Propustit či outplacement? Mnozí však takové služby k dispozici nemají a musí se spoléhat pouze na sebe.
Ať už je impulzem pro změnu zaměstnání cokoli, je třeba znát zdroje, kde nové pracovní nabídky hledat. Pracovní trh je rozsáhlý a zdrojů je celá řada. Navíc, pokud s hledáním zaměstnání nemá kandidát zkušenosti (např. je dlouholetý zaměstnanec jedné firmy nebo plynule přešel od minulého do současného zaměstnání na doporučení) může být pro něj orientace v tak velkém množství informací obtížná. Jaké jsou v současnosti možnosti na pracovním trhu? Jak a co všechno nutno podniknout k tomu, aby si člověk našel nové a zajímavé zaměstnání?
Níže vám nabízíme pár tipů na základní zdroje, které prezentují nabídku volných pracovních pozic a ke každému uvádíme stručnou charakteristiku:

1. Internetové pracovní portály (například portál www.onlineprace.cz). V současné době je internet pravděpodobně nejrozšířenější nástroj hledání nového zaměstnání. Vyhledávání v rámci pracovních portálů má řadu výhod – pracovní nabídky jsou aktuální, můžete si je vybírat dle vámi zadaných kritérií, a to vše z pohodlí domova. Mezi základní služby, které pracovní portály nabízejí, patří možnost vystavení originálního životopisu, možnost vytvoření vlastního „účtu“, v jehož rámci máte online přístup k vašemu životopisu a máte zde zpravidla také možnost nastavit si kritéria, podle kterých vám budou automaticky zasílány nejaktuálnější pracovní nabídky.

2. Personální agentury
Personální agentury jsou zprostředkovatelé mezi zájemci o zaměstnání a zaměstnavateli. Vybrat si správnou personální agenturu však není vůbec jednoduché. S nabídkou a profilem každé personální agentury se nejprve seznamte na internetu. Již podle způsobu prezentace a přehledu oborů či pozic, které nabízejí, si můžete utvořit obrázek, o jakou firmu se jedná. Navíc si můžete také zkontrolovat, zda má agentura zákonem stanovené povolení k činnosti, které vydává Ministerstvo práce a sociálních věcí. Pro zjištění tohoto povolení můžete použít následující odkaz: http://portal.mpsv.cz/sz/zamest/zpr_prace.

3. Úřady práce
Úřady práce nepředstavují pouze roli správce evidence nezaměstnaných a zprostředkovatele výplaty sociálních dávek. Na úřadu práce, který je místně příslušný vašemu bydlišti, máte možnost vyhledávat si aktuální pracovní nabídky, s příslušným referentem společně vytvořit svůj kariérní profil, dále se prostřednictvím úřadu můžete přihlásit na nejrůznější rekvalifikační školení apod.

4. Korporátní stránky jednotlivých společností
V současné době má již většina společností, bez ohledu na svou velikost či obor působení, své vlastní internetové stránky. Na těchto bývá uvedena řada informací, od představení společnosti, jejich služeb či produktů až po aktuální pracovní nabídky. Kandidát si může tedy vytipovat konkrétního zaměstnavatele a následně mu prostřednictvím uvedených kontaktů zaslat žádost o konkrétní volné pracovní místo.

5. Tisk
Mnoho periodik má pravidelnou rubriku věnovanou zaměstnání a kariéře, nebo inzerce práce bývá prezentována formou speciálních příloh apod. Nabídku práce lze sledovat v celostátních denících, regionálních novinách nebo přímo v odborném tisku, který se věnuje konkrétnímu specializovanému oboru.

6. Doporučení od známých
Vlastní kontakty, doporučení nebo přátelské zdroje bývají přirozenou a velmi účinnou metodu získání nového zaměstnání. Přátelé a známí vám mohou zaměstnání nabídnout, mohou vás někde doporučit nebo někomu představit, případně poskytnout dobré tipy a rady.

7. Profesní komory a sdružení
Ať už na webových stránkách těchto spolků, nebo přímo na místě v jejich kancelářích můžete zjistit novinky a trendy v oboru, nicméně řada zaměstnavatelů využívá tato sdružení pro inzerci odborných pozic souvisejících s jejich zaměřením.

8. Dny otevřených dveří
„Open days“ firma nejčastěji pořádá, když potřebuje přijmout větší počet nových pracovníků. Máte možnost poznat prostředí firmy, „nasát“ její atmosféru, promluvit si osobně s potenciálními kolegy či nadřízenými a získat více informací než při běžném osobním pohovoru.

9. Nabídky prostřednictvím školních kariérních center
Mnoho společností spolupracuje s učňovskými, středními i vysokými školami a vyhledává si tímto způsobem své nové zaměstnance. Možnost uplatnění zde prezentují formou přednášek, aktivní účastí na nejrůznějších veletrzích pracovních příležitostí či inzercí volných míst na internetových stránkách daných škol.

10. Pracovní veletrhy
Veletrhy práce bývají zaměřeny zejména na studenty posledních ročníků a absolventy vysokých škol. Můžete zde na jednom místě porovnat nabídky jednotlivých firem a osobně pohovořit s jejich zástupci.

11. Agentury dočasného zaměstnání
Na trhu existují společnosti, které samy zaměstnávají pracovní uchazeče, a potom je „pronajímají" firmám na brigády, výpomoci, krátkodobé či sezónní práce. Služby pro pracovníky poskytují bezplatně. Když se agentuře nepodaří umístit vás na trhu práce, může s vámi rozvázat pracovní poměr a vy se vrátíte do evidence nezaměstnaných.

12. Sociální sítě
Dnes velmi populární sociální a profesionální online (například Linked In) sítě propojují účastníky nejen v oblasti osobních kontaktů, ale i profesionálních. Je to velmi rychle rozšířený nástroj, který vám umožní dát o sobě vědět, prezentovat svá profesní data a zapojit se do profesionálních skupin třeba dle oboru.

Změna zaměstnání je vždy zásadním životním krokem a neobejde se bez velkých změn. Od nového zaměstnání si vždy slibujeme prostor pro další profesní růst a naplnění svých cílů a očekávání. Nepodceňujte proto důležitost přípravy a výběru vhodných způsobů a pokud si chcete být skutečně jisti splněním svých očekávání, neváhejte se spojit s odborníkem na slovo vzatým. Jde přeci o vaši budoucnost!

Markéta Švedová se po ekonomických studiích věnovala profesní praxi v sektoru FMCG, kdy pracovala na středních a vyšších management pozicích u nadnárodních potravinářských a drogistických společností se zodpovědností za obchod a obchodní tým. V roce 2000 ji headhunteři "ulovili" do svých řad a od té doby se věnuje personalistice a HR poradenství


Recruit CZ (www.recruit.cz) je headhunterská společnost, která nabízí služby executive search, zajišťuje recruitment všech úrovní napříč hlavními sektory naší ekonomiky, vede projekty outplacementu (www.outplacement-services.cz) a kariérního koučinku a spravuje přední český pracovní inzertní portál Online Práce (www.onlineprace.cz) .