Polské loděnice v Gdyni a Štětíně v pátek formálně přestaly existovat. Brány obou podniků, jež byly kdysi chloubou Polska, se zavřely a bez práce se dohromady ocitlo téměř 10 000 lidí.

Polské loděnice se potýkají s tíživou finanční situací a silnou konkurencí z Asie již řadu let. Odbory po pádu komunismu blokovaly snahy o privatizaci a vlády se radikálním změnám ve fungování podniků raději vyhýbaly.

Evropská komise v listopadu rozhodla, že problémové loděnice v Gdyni a Štětíně musejí vrátit státu obří pomoc, kterou jim poskytl. Státní pomoc podle EK odporovala unijním zákonům a narušila konkurenci na společném trhu.

V obou podnicích zůstaly pouze osoby, které budou zabezpečovat majetek a protipožární ochranu. Propuštění zaměstnanci dostanou odškodnění od 20 000 do 60 000 zlotých (120 000 až 360 000 Kč) a nabídku rekvalifikačních kurzů.

Agentura pro rozvoj průmyslu informovala, že majetek loděnice v Gdyni, která vznikla v roce 1922, stát prodal za 305 milionů zlotých a loděnice ve Štětíně, která existovala od roku 1948, za 161 milionů zlotých. Velkou část majetku obou podniků koupila společnost, která vystupuje pod názvem United International Trust N.V. Vláda by měla s novým investorem podepsat smlouvu tento týden, kdy zřejmě zveřejní podrobnosti o firmě.

Ze tří velkých loděnic v Polsku zůstala pouze loděnice v Gdaňsku, kterou před dvěma lety koupila od státu polská firma ISD Polska, jež patří do skupiny ukrajinské společnosti Donbas.

I Gdaňsku, k němuž mají Poláci obzvláště silné citové vazby, protože tam vzniklo protikomunistické odborové hnutí Solidarita, ale hrozí velké finanční problémy a propouštění.

Zůstal jen Gdaňsk. Zbývající polská loděnice má sice potíže, ale stále pracuje. foto: shutter stocK