Většina majitelů dluhopisů americké problémové automobilky General Motors prý podpořila návrh výměny dluhu za akcie. Automobilka zřejmě v pondělí požádá o bankrotovou ochranu.

Pro návrh výměny dluhopisů v objemu 27 miliard dolarů (asi 521 miliard Kč) za 25 akcií nové automobilky se vyslovilo přes 50 procent majitelů celkového dluhu. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na zdroj blízký situaci.


Největším vlastníkem reorganizované automobilky, která by měla v pondělí vyhlásit bankrot, by podle nynějších představ měla být americká vláda, protože 72,5 procenta akcií by mělo připadnout ministerstvu financí. Dalších 17,5 procenta akcií má získat fond zdravotní péče bývalých zaměstnanců automobilky, desetiprocentní podíl by měla získat původní General Motors.

Od minulého týdne GM dokončila několik dohod, které jí mají pomoci urychlit proces reorganizace v rámci bankrotové ochrany. Mezi tyto dohody patří nový kontrakt s odborovým svazem United Auto Workers (UAW) či dohoda o záchraně německé značky Opel, uskutečněná za pomoci německé vlády. Dohoda s věřiteli byla jednou z posledních důležitých dohod.

Oznámí bankrot

Koncem března poskytla americká vláda automobilce 60 dnů, během kterých má vypracovat nový restrukturalizační plán a uzavřít dohody s odbory a majiteli obligací. Restrukturalizace je podmínkou k získání státní pomoci na provoz.

Nyní se očekává, že automobilka v pondělí požádá o ochranu před věřiteli a rychle dokončí svoji restrukturalizaci v režimu bankrotové ochrany, podobně jako menší konkurent Chrysler. GM zatím vyhlášení bankrotu nepotvrdila, na pondělí však naplánovala v New Yorku tiskovou konferenci.

Americká vláda již půjčila GM od začátku letošního roku 19,4 miliardy USD a plánuje jí poskytnout dalších 40 miliard USD. Prezident Obama v rozhovoru pro NBC uvedl, že bankrot a rozdělení obrovské firmy důležité pro americkou ekonomiku na menší části je jedinou možností záchrany automobilky.

Bankrot GM bude třetí největší v americké historii a největší a nejsložitější z krachů výrobních společností. Zvýší také tlak na celý automobilový průmysl, hlavně na dodavatele automobilek, z nichž velká část nebude schopná přežít bez zakázek od GM, která je největší automobilkou v USA a dlouhá léta jí patřila první příčka na světě.