Teplé slunečné počasí a nové značky piv. Tak nějak - zjednodušeně řečeno - vidí čeští pivovarníci recept na krizi, která se letos nevyhýbá ani jim.

Zatím poslední z pivovarů, které se snaží přilákat konzumenty novým produktem, je čtyřka trhu Budějovický Budvar. Včera představená novinka jedenáctistupňový ležák Pardál Echt je pro budějovický národní podnik téměř nutností. Budvar je totiž poslední z předních českých pivovarů, které dosud neměly v portfoliu zákazníky stále žádanější jedenáctky.

O tom, že Češi to myslí se šetřením při konzumaci piv vážně, svědčí především prodejní čísla ze začátku letošního roku. Ještě na Vánoce měly tržby pivovarů v maloobchodu rostoucí trend. Ale hned poté začali lidé výrazně měnit nákupní chování. Za první čtvrtletí klesl v meziročním srovnání domácí prodej pivovarů o 8 procent, export dokonce klesl o 12 procent.

"Konzument, který je stále pod tlakem médií, že je tu obrovská krize, logicky přehodnotil své nákupní zvyklosti na úspornější nákupy. To znamená, že i v supermarketech se teď prodávají lacinější značky," říká v rozhovoru pro HN ředitel Budvaru Jiří Boček, ikona českého pivovarnického trhu a muž, který řídí Budvar už 18 let.

Protikrizové pivo

Ministerstvem zemědělství řízený podnik měl problém především v prvních třech měsících. Zájem byl ještě tak o výčepní Budějovický Budvar a před rokem a půl zavedenou desítku Pardál. Klesal ale prodej největší značky - světlého ležáku Budweiser Budvar. K oživení má pomoci i právě zmíněný nový Pardál Echt, který je podle lidí z branže - stejně jako další konkurenční jedenáctky na trhu - ideálním "protikrizovým" pivem: cenou není příliš vzdálený stále nejpočetnějším desítkám, ale kvalitou míří spíš ke dvanáctistupňovým pivům.

Novou jedenáctku tak například představil minulý týden i náchodský Pivovar Primátor, v březnu Staropramen uvedl na trh ležák Ostravar Bazal, loni obnovil výrobu jedenáctistupňového piva jihlavský Ježek, Plzeňský Prazdroj uvedl novinku Gambrinus Excelent.

V Budvaru tvrdí, že nový ležák s etiketou Pardál má být soupeřem pro konkurenční jedenáctky typu Gambrinus Excelent, Kozel Medium, Zlatopramen nebo Svijany. Někteří pivovarničtí experti přitom soudí, že se Budvar svým výčepním i ležáckým Pardálem snaží ukrojit - podobně jako další nová piva konkurentů - co největší podíl především dominantní značce na českém trhu - Gambrinusu z produkce Plzeňského Prazdroje. "Už desítka Pardál prý chtěla sesazovat Gambrinus. A realita je jinde," reaguje mluvčí Prazdroje Jiří Mareček.

Pomáhá export

Od dubna, kdy se i v Česku výrazně oteplilo, jede Budvar zas na plný výkon. Tedy na tři směny, přijal 11 nových lidí. Po krizových prvních měsících se překvapivě výrazně zvýšil export do zemí jako Německo, Velká Británie, ale zčásti i Rusko, kde dovozcům zkomplikovala život nejen krize na místním trhu, ale i 20procentní devalvace rublu.

Boček ale rovnou přiznává, že prodeje se už tak příznivě nevyvíjejí ve Spojených státech, kde budějovické pivo nesmí vystupovat z označením "Budweiser", ale pod značkou Czechvar ho prodává ve své distribuční síti známkoprávní rival Anheuser Busch. Respektive po loňské akvizici belgicko-brazilským Inbevem společnost AB - Inbev.

Za propadem prodeje ve Spojených státech je podle Bočka především tamní finanční krize a pokles poptávky, takže za první čtyři měsíce prodal Budvar v USA o tři procenta méně než za stejné období loňska. Letošní prodejní cíl pro Spojené státy přitom nemá Budvar zrovna vysoký. Plánuje tam prodat zhruba 16 tisíc hektolitrů značky Czechvar.

Budvar přitom ani neví, jak dlouho bude unikátní ale dosud výhodná obchodní spolupráce s americkým rivalem trvat.

"Jde o to, jak se nová struktura bude chovat k importovaným pivům obecně a ke značce Czechvar speciálně. Období do roku 2012 máme smluvně zajištěno. Jak to bude dál, to je otevřená otázka," vyjádřil se Boček pro HN.

Související