Muriel Antonová vládne tuzemské mobilní trojce už necelý rok a musí bojovat s dopady ekonomické krize. "V době krize zákazníci určitě šetří.

Průměrný příjem na zákazníka nám klesl na 532 korun za měsíc," říká k dnešním výročním výsledkům své firmy a dodává, že příliv nových zákazníků ale nekončí. Propad způsobený šetřením zákazníků trápí ale všechny operátory.

Například T-Mobilu klesly tržby od začátku roku o více než čtyři procenta a o necelá dvě procenta přišla i Telefónica O2. I proto se Vodafone pod vedením Muriel Antonové letos zaměřuje na nové služby, které mohou přinést další potenciální zisky, tedy především mobilní internet.

HN: Je to téměř rok, co Grahame Maher oznámil, že povedete český Vodafone? Co se od té doby ve společnosti změnilo?

Uteklo to rychle, ale změnila se spousta věcí. Když jsem v létě začala řídit Vodafone, soustředila jsem se hlavně na koupi firmy BroadNet, kterou jsme dokončili v září. Dále jsme začali pracovat na strategii spuštění 3G a začali tuto síť testovat v několika oblastech uvnitř Prahy. A samozřejmě jsme se začali více zaměřovat na internet v mobilu. To je něco, co má zcela určitě velkou budoucnost.

HN: Kolik zákazníků mobilní internet nyní využívá?

Internet v mobilu používá celkem 600 tisíc našich zákazníků a čtyřicet procent z nich dokonce více než čtyřikrát týdně. Přišli jsme s novou nabídkou, která je atraktivní a díky které mohou zákazníci půl roku surfovat v mobilu zdarma. Tím jsme je zbavili strachu z vysokých účtů a počítáme s tím, že se tato služba mnohem více rozjede.

HN: Šest set tisíc nyní, jaká budou tato čísla za rok? Jaký má vůbec mobilní internet potenciál?

To záleží na tom, jaké si zákazníci vybudují návyky. Myslím ale, že se přístup na internet z mobilu může brzy stát zcela přirozeným. Tak jako někdo ráno vstane a uvaří si kávu, tak si při ní úplně automaticky může kontrolovat e-maily. Přístup k informacím teď mohou mít lidé na konečcích prstů. V datech je totiž velký potenciál a telefon už nebude používaný jen pro volání či SMS. Očekávám, že za pět let budeme mít nejméně padesát procent zákazníků po celém Česku, kteří budou používat internet v mobilu.

HN: Jak jsou na tom v používání mobilního internetu Češi ve srovnání s ostatními zeměmi?

Česká republika je země, která si strašně rychle zvyká na nové věci a dobře přijímá technologické novinky. Jen si vemte, jak Češi posílají textové zprávy, v tom jste absolutními světovými rekordmany. Doufám, že stejný úspěch, jako měly textové zprávy, bude mít i mobilní internet. Zatím je ale na srovnání příliš brzy -- my jsme spustili zvláštní nabídku teprve v listopadu minulého roku. Už teď ale můžu říci, že se Česku daří velmi dobře.

HN: S internetem se mezi lidi dostanou i chytré telefony s operačními systémy. Kolik lidí je dnes má?

Používání chytrých telefonů tu roste. Podle našich informací je dnes má deset procent Čechů, a to je velmi dobré číslo. Technologie, rychlost a cena. Všechny tyhle faktory v Česku fungují a přitahují k mobilnímu internetu nové zájemce. A díky tomu už slova jako připojení k internetu přes wap znějí jako úplná minulost.

HN: Vidím, že používáte iPhone. Jak často měníte telefony?

Myslím, že přibližně jednou za půl roku. Chci si vyzkoušet různé druhy telefonů, abych získala stejnou zkušenost jako naši zákazníci. V létě možná vyměním svůj iPhone za nový telefon s Androidem, který bude mít Vodafone exkluzivně.

HN: Budete dávat do mobilů i komunitní služby či aplikace jako Facebook?

Nyní pracujeme na spoustě věcí a mnoho z toho děláme s partnery naší skupiny. Nemohu říct, co přesně spustíme, ale určitě nás tyto služby zajímají. Budoucnost je právě tam. Svět počítačů a mobilů se spojuje dohromady. Vše je jen otázkou nastavení byznys modelu a času.

HN: Jak hodnotíte rok, ve kterém vypukla krize?

Měli jsme poměrně dobrý finanční rok. Přibylo nám 7,8 procenta nových zákazníků, což je meziroční nárůst o 211 tisíc. Dokonce i za poslední čtvrtletí -- od ledna do března -- k nám přišlo 17 tisíc nových zákazníků. Bylo to sice méně než v předchozím čtvrtletí, ale v poměru k naší konkurenci jsme si vedli dobře.

HN: Sledujete v poslední době nějaké změny v chování vašich zákazníků? Volají například více v časech, kdy mají levnější tarif a podobně?

Tržby sice nezveřejňujeme, ale průměrné útraty lidí za telefon ve srovnání s loňským rokem klesly na 532 korun za měsíc (za rok 2007 to bylo 618korun, poznámka HN). Zákazníci jsou opatrnější a často využívají služby, které jim umožňují mít náklady pod kontrolou, například strop na volání, který si v krizi sami stanoví. Takže ano, v době krize určitě šetří. Proti tomu ovšem v celkových tržbách silně působí významný nárůst nových zákazníků.

HN: Vodafone má pověst levného operátora, nepřicházejí k vám nyní lidé spíše od konkurence?

Snažíme se naše ceny nastavovat tak, abychom byli nejlevnější. A to jak v oblasti domácností, tak pro firmy. Jenom cenou už ale dneska zákazníka neohromíte. Vždy je to o kombinaci ceny a nabídky služeb. Každopádně si myslím, že po docela úspěšném konci loňského roku máme pořád dobře našlápnuto k dalšímu růstu.

HN: Jak se dá ještě růst, když mobilní telefon má dnes už každý a v krizi šetří na volání?

Můžeme růst tím, že si lidé budou kupovat nové telefony. Už nyní je ale v Česku více aktivních čísel než lidí, a to o třicet procent. Takže růst, který může přicházet z nových zákazníků, už nemůže být takový jako v minulosti. My ale máme 51 procent tarifních zákazníků, takže jsme rostli i z hlediska tohoto pohledu. Nyní se chceme zaměřit hlavně na firmy. V minulosti byl totiž Oskar vnímaný jako levná značka pro každého.

Všem zákazníkům za jejich peníze chceme nadále nabízet nejvíce, ale zároveň vidíme šanci ve firemním sektoru.

HN: Kolik máte firemních zákazníků?

Na trhu máme čtvrtinový podíl, ale víme, že můžeme posílit. Přišli jsme totiž s produkty, které nám v současné době mohou pomoci. Pomáháme firmám například kontrolovat náklady za volání, a to je něco, co je v těžkých ekonomických časech zajímá.

HN: Znamená to, že útok na firmy je váš plán pro tento rok?

Určitě se chceme soustředit na byznys klientelu. To je nyní hlavní cíl naší strategie. Chceme růst také u služby Vodafone One Net, což je balíček pro firmy, které chtějí využívat mobilní volání, pevnou linku i internet. Tady jsme loni ztrojnásobili tržby.

HN: Chystáte i další nabídky pro firmy? Jak je oslovujete?

Služba Vodafone One Net je stále populárnější, ale naše nabídky pro firmy budeme stále uzpůsobovat. Navíc se firmám chceme co nejvíce přiblížit. Proto se koukáme na možnosti nejrůznější spolupráce. Tento týden oznámíme partnerství s Asociací malých a středních podniků a živnostníků. Chceme pomáhat firmám v jejich růstu a i proto podporujeme soutěž Vodafone Firma roku. Snažíme se budovat vztahy s byznysem a dávat i něco zpět celé české podnikatelské komunitě -- ať už to jsou nápady či třeba inspirace. Není to jen o tom, nabízet někomu vlastní produkty, ale spíš i o tom, vybudovat si se svým zákazníkem oboustranně výhodný vztah.

HN: Budete letos snižovat ceny za připojení, případně zvyšovat rychlost?

Přišli jsme s našimi novými tarify, takže zatím aktuálně ne. Pro mobilní internet do notebooků máme nyní na půl roku 50procentní slevy. Nyní pokračujeme v pokrytí Prahy rychlejší sítí 3G a zbytek republiky máme z devadesáti procent pokrytý mobilním internetem.

HN: A až bude Praha pokrytá...

Momentálně jednáme s Telefónikou O2 o možném sdílení sítí. Jsou totiž dvě cesty, jak pokrýt co nejvíce měst signálem. Buď ji vybudovat samostatně, nebo se domluvit s konkurencí. To dává větší smysl, protože když se to podaří, znamená to lepší cenu pro všechny.

HN: Jak jsou daleko vaše jednání s Telefónikou?

Obchod není nikdy hotový, dokud není podepsaný. Pokud se to ale nepodaří, budeme síť muset vybudovat sami.

HN: Vy jste ve funkci střídala Grahama Mahera, má na českou pobočku ještě nějaký vliv?

Ne, už řídí jen svůj Katar. Odešel loni v létě a zpočátku nám ještě trochu pomáhal. Do konce roku byl předsedou představenstva, aby pomohl s hladkým převodem všech kompetencí na mě a zbytek vedení. Ale jezdí zpátky běhat maratony. Takže minulý víkend tu běžel.

HN: Vy jste v Česku už devět let. Je ještě něco typicky kanadského, co vám tu i po těch letech chybí?

Vždycky jsem říkala, že mi tady chybí sníh. Ale jen do loňské zimy. To byla úplná nádhera, když mi zase po čase cestou do práce křupal sníh pod nohama. Ale uznávám, že jsem byla v Praze z té nádhery nadšena asi jediná.

HN: Jak často jezdíte do Kanady?

Moc často ne. Většinou tak dvakrát třikrát do roka. Krocana na Den díkůvzdání si ale nechci nechat ujít ani letos.

Muriel Antonová: Kanaďanka do Česka přišla v roce 2000, aby nastartovala mobilního operátora Oskar. Po osmi letech mu začala šéfovat.

Vodafone

Vzešel z Oskara
Největší světový operátor vstoupil na český trh prvního února roku 2006, když koupil za tři a půl miliardy korun tuzemskou trojku Oskara a rumunského operátora MobiFon. Ten působil v Česku od března roku 2000.

Úspěšné reklamy
Oskar i Vodafone prosluly kreativními reklamními kampaněmi. V rámci té předloňské, kdy byly v kurzu falešné parohy a boj proti dlouhodobým smluvním závazkům u konkurence, nasadil operátor parohy i konkurenčním billboardům. Soud však vtípek neuznal a nařídil operátorovi, aby se oběma konkurentům omluvil.

Touha po firmách
Vodafone se chce čím dál tím více zaměřovat na firemní klientelu. Vytvořil pro ni speciální balíček One Net a kvůli rozvoji především rychlého internetu loni koupil menší tuzemskou společnost BroadNet.

2,9

Počet zákazníků nejmenšího mobilního operátora se nově vyšplhal na 2,909 milionu.

532
Průměrná útrata se za poslední rok stejně jako u konkurence snížila. Dnes provolá průměrný zákazník Vodafonu 532 korun.

3G
Síť nové generace Vodafone chce letos pokrýt rychlým internetem Prahu a vyjednává o sdílení sítí se svým konkurentem Telefónikou O2.

Související