Je vůbec ještě někdo, kdo by nevěděl, že zažíváme ekonomickou krizi? Já sám už pociťuji přetlak informací o tom, jak vypukla, kdo za ni může, jaká je pravděpodobnost, že na jejím konci všichni přijdeme o střechu nad hlavou a začneme bydlet v autech, a které průmyslové odvětví se ocitá na pokraji kolapsu.

Zažil jsem všechny poválečné recese, z nichž těch pět posledních i profesně, a tak mám někdy pocit, jako bych se díval na už jednou zhlédnutý film. Ten je však dokončeným dílem, zatímco aktuální krize se teprve odvíjí a -- alespoň ve smyslu kariéry -- nabízí lidem, kteří v klidu vydrží sedět a nevezmou hned nohy na ramena, hned několik různých konců.

Vyrůstal jsem na farmě, kde jsme se vždy řídili zdravým rozumem a hledali praktická řešení, a právě možná díky tomu si místo soustředění na negativnosti raději dám tu práci a popřemýšlím, jak z téhle situace vykřesat pozitivní, udržitelné řešení.

Neříkám, že bychom měli zcela ignorovat neradostné zprávy, které kolem sebe dnes a denně slýcháme. Přece jen -- zdravý rozum vyrůstá z naprosto jasného povědomí o faktech. Nicméně jak říkám lidem, které koučuji, situaci neovlivňují jen samotná fakta, ale také způsob, jakým s nimi nakládáme. Právě to je pro náš osobní výsledek určující.

Dopady krize na kariéru jednotlivců budou různé. Někteří čelní firemní představitelé a manažeři nynější krizi využijí k tomu, aby zamaskovali svou vlastní nekompetentnost, jiní jen stěží přežijí. Další naopak zazáří a obtížné období využijí k tomu, aby svou kariéru čestným a etickým způsobem posunuli kupředu, získají si renomé kvalitního zaměstnance, manažera a vůdčí osobnosti.

To je také důvod, proč jsem se rozhodl sepsat tuto sérii článků. Jejich smyslem je nabídnout pomoc těm z vás, kdo máte obavy z dopadů ekonomického zpomalení na vaši kariéru a život. Chci nabídnout takové informace, jež vám pomohou s vytvářením vašeho vlastního plánu na přežití a které vám umožní se v očích těch, kdo rozhodují o vaší bezprostřední budoucnosti -- tedy vašeho šéfa -- pozitivním způsobem odlišit. Poradím vám, jak prokázat svůj přínos a jak této krize využít k dlouhodobému budování svého renomé, své vlastní značky.

Během několika příštích setkání se společně zamyslíme nad názory a postřehy čtyř respektovaných vůdčích osobností, které jako všichni čelí té nejobtížnější ekonomické atmosféře za poslední více než generaci.

Narozdíl od jiných rozhovorů, které tito lidé poskytovali, v těchto jsme se zaměřili na jedinou věc: na lidskou stránku krize a na to, jaký má dopad na kariéru. Čtveřici manažerů jsem také požádal o trochu reflexe -- aby se vrátili o dvacet a více let zpátky a zauvažovali, co by dělali, kdyby v dřívějších etapách své kariéry čelili stejné situaci, jakou dnes mají před sebou jejich kolegové, manažeři s rodinami a finančními závazky. Jejich odpovědi jsou zajímavé a v některých případech možná i překvapivé.

Jak tedy může vypadat takový pozitivní výsledek nejen této recese, kterou ekonomové označují za nejhorší od dob velké krize, ale i všech těch, jež jistě teprve přijdou? Prvotní odpovědí je, že se nám podaří udržet si zaměstnání. Ptát se však můžeme mnohem víc: Je vůbec možné zvýšit pravděpodobnost, že nebudete propuštěni? A na co v takových situacích myslí manažeři a jak docházejí k rozhodnutím, která na vás mají přímý dopad? Jaké otázky byste si sami měli klást? Jakých skrytých příležitostí byste si měli ve svém zaměstnání všímat? Jak se mění obraz cenného zaměstnance? A co byste měli od zaměstnavatele očekávat, když už vás propustí?

Na tyto a další otázky budeme v příštích třech dílech cyklu hledat odpovědi. Nejdříve mi však dovolte představit čtveřici manažerů, kterým bych chtěl veřejně poděkovat za jejich otevřenost, postřehy a čas, který našim rozhovorům věnovali. Byli to (v abecedním pořádku): Jane Hannahová, generální ředitelka Českých radiokomunikací; Tomáš Šabatka, výkonný viceprezident, Coated Paper Business, Myllykoski Corporation; Mike Short, generální ředitel, Plzeňský Prazdroj, a Magdalena Souček, řídící partnerka, Ernst & Young.

Doba je vážná. Ať už reprezentujete přední firmu v oboru, nevládní organizaci, oddělení, tým, rodinu nebo vystupujete sami za sebe, pro všechny z nás platí, že správné informace, vhled a poctivá, objektivní reflexe přinesou dlouhotrvající výsledky, které mohou změnit náš život. Tento cyklus článků nenabízí rychlé návody, tipy a triky, jak dosáhnout toho, aby vám ostatní záviděli, ale naopak je otevřenou a přímou diskusí se čtyřmi inspirativními vůdčími osobnostmi. Podělí se s námi o postřehy, jež se vám budou hodit k pochopení toho, co se nyní děje, a jak z toho pro sebe a svou kariéru co nejvíce vytěžit.

A na ochutnávku kousek z příštího dílu: Co byste měli v době krize očekávat od svých vedoucích a manažerů z pohledu etiky a postupů "best practice"? Co by měli očekávat oni od vás? Jaké vlastnosti a rysy vedoucí preferují při rozhodování o tom, kdo v době propouštění zůstane a koho požádají, aby odešel? Už zítra se spolu pokusíme odpovědi nalézt.


Udržet si zaměstnání je pouze první krok. Jedním ze zpovídaných manažerů byla Magdalena Souček. Foto: HN - Martin Svozílek

Související