Česko letos zvýší kapacitu přepravy ropy z Německa. Ropovod Ingolstadt - IKL, který k nám od roku 1996 umožňuje v případě potřeby dopravit ročně až deset miliónů tun ropy z přístavu v Terstu, posílí nyní nově vybudovaná přečerpávací stanice v Benešovicích u Stříbra.

První zařízení tohoto druhu na české trase IKL vybudoval za 260 milionů korun a včera zprovoznil státem ovládaný provozovatel ropovodů IKL a Družba společnost MERO.

Investice zvýší kapacitu IKL na 11,5 milionu tun za rok. "To znamená, že ze západu bychom mohli nyní zásobovat celou potřebu Česka a v případě zájmu k tomu i dvě třetiny Slovenska," tvrdí ředitel pro strategický rozvoj firmy MERO Libor Lukášek.

Samotné Česko v tuto chvíli až takové množství ropy přímo nepotřebuje. MERO loni dopravilo k rafineriím přes ropovody ze západu i východu historicky rekordní množství ropy - 8,3 milionu tun. Družbou pět milionů tun ropy, z Ingolstadtu rekordních 3,3 miliony.

Za rekord označuje firma, která kromě posílení ropovodů zvažuje i získání akciového podílu v České rafinérské, také svých, v loňském roce vydělaných, 337 milionů čistého při téměř dvoumiliardových tržbách.

Právě IKL se může v budoucnu stát pro Česko a případně i pro podstatnou část Slovenska hlavním zdrojem ropy - místo stárnoucí Družby, o jejímž technickém stavu na východ od slovenských hranic a zájmu tamních provozovatelů panují stále značné nejasnosti.

"Výpadek dodávek plynu začátkem roku až brutálně ukázal, jak jsme zranitelní bez náležité alternativy. IKL s posílenou kapacitou je zárukou, že se v případě ropy něco takového nenastane," vyjádřil se včera náměstek ministra průmyslu Tomáš Hüner.

Výstavba IKL přišla stát v polovině 90. let na víc než 12 miliard korun a ropovod měl od počátku vyšší kapacitu než skoro padesát let stará Družba, která dokáže teoreticky za rok přepravit devět milionů tun ropy.

IKL vede z bavorského Vohburgu u Ingolstadu v blízkosti vrchu Přimda na Tachovsku a kolem Krušovic míří do centrálního tankoviště v Nelahozevsi u Kralup a dál pak k rafineriím v Kralupech, Litvínově a Pardubicích. Přímo v Nelahozevsi má MERO uloženo víc než milion tun krizových zásob ropy. Od přístavu v Terstu k nám teče černé zlato podzemní rourou o průměru 70 centimetrů a celkové délce 347 kilometrů dvacet dnů, tedy zhruba rychlostí chůze.


BEZPEČNOST. Nová přečerpávací stanice ropy u Stříbra zvýší nejen kapacitu, ale i bezpečnost ropovodu IKL z Ingolstadtu.

foto: ČTK