Zavedení státních příspěvků na koupi nového auta po likvidaci starého, takzvané šrotovné, výrazně oživilo dubnový prodej osobních a lehkých užitkových vozů na Slovensku. Prodáno bylo 10 902 aut, což je o 17,11 procenta více než v dubnu 2008, oznámilo včera slovenské Sdružení automobilového průmyslu.

Šrotovné spustila vláda v březnu poté, co se prodej automobilů v lednu a únoru výrazně propadl. Za letošní leden až duben bylo v zemi zaregistrováno 27 000 aut, což však bylo o téměř 13 procent méně než ve stejném období loňského roku.

Největší zájem byl v dubnu na Slovensku o vozy značky Škoda, kterých se prodalo téměř 1300. Tržní podíl značky za první čtyři měsíce roku dosáhl téměř 15 procent, byl však o více než pět procentních bodů nižší než ve stejném období loni.

Druhé místo si udržel francouzský Peugeot s 9,35 procenta. Jihokorejská Kia s podílem 7,63 procenta vytlačila z třetího místa žebříčku nejprodávanějších aut francouzský Renault.

Stát ve dvou vlnách šrotovného podpořil prodej více než 40 tisíc nových aut. Zájemci o nákup nového vozu mohli dostat společně se slevou od prodejců maximálně 2000 eur (53 520 Kč), když podmínkou bylo sešrotování starého auta. Zavedení šrotovného se přitom podepsalo již na březnovém prodeji nových aut, který proti únoru stoupl takřka o dvě třetiny.

Analytici již v minulosti upozorňovali, že šrotovné podpoří prodej jen jednorázově. Navíc se podle nich poptávka soustředí jen do krátkého období. "Nepřijde-li výrazné oživení ekonomiky, které očekáváme nejprve v USA, motivace k nákupu nových aut na Slovensku na podzim patrně klesne," říká analytik ČSOB Marek Gábriš. Podle něj jsou dubnová čísla vrcholem prodeje letošního roku.

Podle ministerstva hospodářství se o další vlně šrotovného v případě budoucího poklesu poptávky po autech zatím neuvažuje. Pracuje se však na zprávě, která analyzuje vliv obou vln šrotovného. Na základě této zprávy, která má být hotova začátkem června, rozhodne vláda o dalším postupu.