Šéf italského Fiatu Sergio Marchionne má odvahu a umí jít s kůží na trh. Jinak by si netroufl budovat novou globální automobilku v Německu, průmyslovém srdci Evropy.

Ne každý se odváží takového tygřího skoku. Přesto existují i jiné scénáře, jak se krizi postavit. Jednou z takových možností je "profitování z nejistot". Jde o nástroj rozhodování manažerů, díky kterému Shell prosperuje několik desetiletí. Pravidelně vydělal a získal na krizích ropného průmyslu. Nokia tímto postupem porazila Motorolu na poli mobilních telefonů. Metoda je funkční a použitelná jak pro jednotlivce, malé firmy, tak i korporace. S úspěchem ji využívá například Microsoft nebo ČEZ.

"Jedná se o metodiku, která pracuje s hlavními trendy trhu. Tedy s tím, co s jistotou vím, že se stane. A dále s nejdůležitějšími nejistotami - tématy, kdy nelze předpokládat vývoj uvnitř i vně podniku," vysvětluje Václav Jung, partner společnosti Eudai.

Načrtněte si scénář

Průsečíkem přemýšlení je několik pravděpodobných scénářů (odtud také název "Scenario Planing") možného vývoje a přesnější odhad situace. Aby nešlo o hazard či věštění, je nutné stále monitorovat trh. Zachytit informace dříve než ostatní.

Pro personální oblast je nejdůležitější vědět, jaké dovednosti potřebuje firma rozvinout u svých zaměstnanců, aby porazila konkurenci. "Výstupy z "plánování scénářů" umožňují manažerům jasně sdělit svému okolí, co bude firma dělat a na co se zaměří," říká Václav Jung. Podle něj má rozhodné slovo manažera pozitivní dopad na klima v podniku.

Na další významné plus upozorňuje Miloš Pícha, konzultant na volné noze a odborník na tuto metodu. Přínos scénářů je podle něj v tom, že si vedení připraví nejen scénáře budoucího, ale také zdroje, které jsou potřeba pro řešení nové situace. "Když jsou manažeři dobře připraveni, tak se výrazně zkrátí jejich reakční doba. Když se něco stane, tak mají adekvátní a rychlé reakce," vysvětluje Miloš Pícha.

Jak vypadá takový postup u jednotlivce? Martin Motl ze společnosti CV Partners například poznal společnost, jejíž ambicí bylo investovat do nemovitostí. Vytvářet objemné portfolium, zhodnocovat jej a se ziskem rozprodávat. Celý byznys model byl založen na pákovém efektu s maximálním bankovním profinancováním. Zmrazení úvěrů od bank v důsledku hypoteční krize plány firmy zhatilo. Tehdejší hlavní manažer pochopil ztrátu perspektivy. Přes tendenci majitele pokračovat v nereálném plánu, firmu opustil. Mohl přežívat v korporaci, ale z hlediska osobního růstu nechtěl v nereálním mandátu pokračovat.

Nezávislí jsou pohotovější

Předjímat rizika je firmě k ničemu, když nemůže pružně reagovat. K tomu je potřeba nezávislost, zejména finanční. Společnost Princip je malá, dynamická firma věnující se aplikovanému výzkumu. Zaměstnává třicet lidí. Komerčně využívá poznatky v oblasti navigačních a komunikačních systémů. Jde o perspektivní obor, přesto by firma bez dobrého řízení lidí neuspěla. Jaký je recept jejího šéfa na překlenutí krize? "Když se daří, musí se myslet na zadní kolečka. Znám mnoho firem, kde, když se daří, tak se "papá"," shrnuje Vladimír Vejvoda. Jeho firma má 108 milionů korun nerozděleného zisku, což znamená, že jej manažeři neutratili za požitky. "Nejsme závislí na bankách, máme v nich jen peníze. Financujeme sami sebe," dodává.

"Finanční rezervy a uvážené zadlužování zvyšují svobodu při rozhodování v osobním i profesním životě," říká Martin Motl.

Jedna z věcí, na kterou upozorňuje profesor Jaroslav A. Jirásek je, že manažeři často nereagují na podněty. Jejich rozhodování je pořád stejné, přestože se vnější prostředí změnilo. Kdyby nic jiného, metoda "profitování z nejistot" je pomůckou, která přinejmenším zvyšuje jejich vnímavost ke změně.

Související