Omezení jízd kamionů každý pátek, se kterým počítá dva roky připravovaná novela ležící ve sněmovně prakticky bez nadějí na úspěch, by mohlo nahradit vyšší mýtné v některých časových úsecích. Novinářům to ve středu před setkáním ministrů dopravy EU řekl ministr dopravy Petr Bendl, který jednání vede.

Schůzku na několik desítek minut zkomplikoval protest dopravců, kterým se nelíbí, že premiér Mirek Topolánek nenaplnil svůj slib a neprosadí slevy na mýtném. (VÍCE O PROTESTU - Dopravci vyjeli s kamiony do ulic Litoměřic. Chtějí slevy na mýtném)

"Kompenzace (sleva na mýtném) byla vynucena Stranou zelených, která chtěla, aby kamiony byly zastavovány. No a my jsme se po tom, co vláda padla, rozhodli, že to považujeme za nekoncepční krok a že vlastně tento slib už je v tuto chvíli bezpředmětný," uvedl Bendl.

Podle něj by bylo daleko lepší zvýšit sazby mýtného v některých časech, což by dopravce údajně motivovalo, aby jejich vozy jezdily v levnějších časech. Tento postup by mohla umožnit novela zákona o pozemních komunikacích, jejíž osud je ale ve sněmovně nejistý. S návrhem již přišla ODS v půli března, kdy změnila názor na "zelený! zákaz pátečních jízd.

Dopravci se nebrání

Mluvčí sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix řekl serveru iHNed.cz, že dopravci by se tomuto řešení nebránili.

"Je to jedno z možných řešení, o kterém můžeme diskutovat. Musely by se dohodnout výše mýtného, tak aby ceny nebyly likvidační, ale v zásadě je to možné."

Podle něj je to výrazně lepší řešení, než jak se k věci stavěl Bendlův předchůdce v čele resortu dopravy Aleš Řebíček. "Vláda nám celou dobu lhala, když nám slibovala slevy na mýtném. V tomto směru jsme rádi, že ministr Bendl prohlédl," dodal.

Čeští podnikatelé by změnu v podobě dražších a levnějších časů pro dopravce nicméně uvítali. "Tento návrh má plnou podporu hospodářské komory, která jej vítá a považuje za velmi rozumný kompromis nejen pro podnikatelský sektor," uvedl prezident HK ČR Petr Kužel.

Podle něj se Hospodářská komora vždy stavěla proti jakémukoliv omezování kamionové dopravy, které by mělo důsledky na činnost a konkurenceschopnost tuzemských podniků a způsobilo údajně obrovské škody celému českému hospodářství.

"Toto navržené řešení náš hlavní požadavek splňuje, ale zároveň se zdá být řešením snížení hustoty dopravy ve vybraných časových úsecích," dodal Kužel s tím, že věří, že návrh najde většinovou podporu napříč celým politickým spektrem a již se nebudou chystat další "koncepční změny" v nákladní dopravě.

"V okamžiku, kdy by v ČR platily zákazy jízd kamionů, tak by to znamenalo vydávání velkého množství výjimek, budování velkých parkovišť, a to jsou náklady, které bychom raději viděli v silnicích, než v parkovištích," dodal Bendl.Felix k tomu uvedl, že si neumí představit, že by najednou z dálnice sjely či někde zastavily tisíce kamionů, které po českých dálnicích jezdí. "To je nesmysl," řekl.

Bendl: Chceme směřovat tam, kam Evropa

Ministr dopravy zároveň odmítá kritiku dopravců, že slevy na mýtném, které vláda plánovala a dopravci si od něj slibovali, že jim ulehčí situaci v době hospodářské krize, v některých členských státech EU existují.

"Jdeme tím směrem, jako celá Evropa a pokud projde ten návrh zákona, o kterém jsem mluvil, tak tu situaci jsme do budoucna schopni řešit," uvedl s tím, že vláda navíc v době ekonomického útlumu nechce podporovat jen jeden sektor trhu a snaží se přijímat celoplošná opatření.

Průměrná sazba mýtného, které nyní na dálnicích platí vozidla nad 12 tun, je 4,05 Kč na kilometr. Roční sleva by mohla dosáhnout 350 milionů až 400 milionů Kč. Loni stát na mýtném vybral 6,14 miliardy Kč.

"Ty finanční prostředky jsou potřeba v dopravní infrastruktuře. Naopak budou sloužit zejména dopravcům. Pokud vybudujeme dostatek obchvatů, zrekonstruujeme silnice a víme všichni, jak to vypadá v ČR, pak se ta situace zlepší i jim," doplnil Bendl.