Celkem 36 182 nových vozů vyvezla Škoda Auto do Německa za první čtvrtletí. Je to meziročně o třetinu více. Dvacet tisíc aut z tohoto počtu byly fabie, jejichž prodej v Německu oproti loňsku vzrostl na dvojnásobek.

Příčinou je šrotovné. Německá vláda poskytuje v přepočtu 70 tisíc korun na auto, německý dovozce škodovek přidává další bonus, a malá fabie tak v Německu stojí méně než 160 tisíc korun.

"Zakázky z Německa a ze Slovenska jsou nyní mimořádně vysoké. Poté, co šrotovací prémie skončí, hrozí opět pokles. Musíme proto přemýšlet, jak s aktuální horou zakázek zajistit zaměstnanost pro všechny tři závody, a přitom dávat pozor, jak neztratit zákazníky kvůli dlouhým dodacím lhůtám," uvedl personální šéf Škodovky Klaus Dierkes.

Kvůli růstu prodejů v zahraničí se prodlužují dodací lhůty fabií českých zákazníkům ze tří až čtyř týdnů i na dva měsíce. Škoda, která má v Česku závody v Mladé Boleslavi, ve Vrchlabí a v Kvasinách, proto chce maximálně zvýšit produkci svých nejmenších vozů.

"Prověřujeme možnosti, zda má smysl vyrábět auta o sobotách a zčásti i o hromadné dovolené. Zvažujeme i to, zda by se fabia nemohla vyrábět i ve Vrchlabí. O tom ale zatím nepadlo žádné rozhodnutí. Musíme prověřit, jestli svařovna dokáže vyrobit více aut, než se v Mladé Boleslavi montuje," dodal Dierkes.

Ve Vrchlabí nyní 1100 lidí montuje vozy octavia. Škodovka usilovala o rozšíření tamní produkce o nový malý vůz, jeho výrobu ale Volkswagen přidělil do Bratislavy.