Poštovní spořitelna a server www.bankovnipoplatky.com uspořádaly druhý ročník soutěže Ideální banka 21. století. Do soutěže se přihlásilo 197 studentů převážně z vysokých škol. Odborná porota pak vybrala 20 finálových prací a vyhlásila vítěze, kteří si letos na slavnostním předávání rozebrali ceny v hodnotě přes 80 000 korun.

Na prvním místě originálnost

Soutěž je určena studentům všech typů škol v České republice. Práci může zpracovat a do soutěže zaslat jednotlivec i skupina. Přihláškou do soutěže je zaslání práce na zadané téma podle specifikace a uvedení kontaktních údajů. Každá práce je automaticky zařazena do hodnocení v obou kategoriích nazvaných nejlepší práce a nejlepší nápad. Hodnocení v obou kategoriích je subjektivní. V kategorii nejlepší nápad se porota zaměří především na originálnost předloženého námětu bez ohledu na jeho ekonomickou životaschopnost. V kategorii nejlepší práce zkoumá porota vyváženost tří základních aspektů prací - originálnost, realizovatelnost a celkový dojem.

Problematika bank studenty zajímá

Téma 2. ročníku soutěže, který odstartoval 1. září 2008, znělo "vzájemná komunikace banky a klienta". O vítězích rozhodovala odborná porota složená z představitelů Poštovní spořitelny, serveru www.bankovnipoplatky.com, ze zástupců BIVŠ, Technické univerzity v Liberci a VŠBTU, mediálního partnera www.kurzy.cz a dvou studentek, které v 1. ročníku obsadily první dvě místa.

"Za námi je úžasný ročník, který přinesl obrovský zájem studentů, rekordní počet přihlášených prací a především originální a neotřelé nápady, jak by měla vypadat ideální banka 21. století. Těší nás, že se studenti o tuto problematiku zajímají, a jsme rádi, že se jejich nápady můžeme inspirovat a využít je k vylepšení služeb, které nabízíme našim klientům," zhodnotil průběh celé soutěže ředitel útvaru péče o klienta Poštovní spořitelny Martin Kovář.

Nápady vskutku inspirující

Celkovým vítězem soutěže se stal Michal Obrázek z Vysoké školy ekonomické v Praze, který u poroty zabodoval výstižným a elegantním popisem ideální banky. Navrhl například odvoz pro nepohyblivé klienty, videokonzultace s bankovním poradcem či založení pobočky přímo v prostorách vysoké školy, kde by v rámci praxe pracovali samotní studenti. Originálně pojal například zvýhodnění stálých klientů zavedením tzv. Indexu loajality: "...pro vlastní potřeby zavedla banka index loajality, který sleduje každého klienta. S rostoucí dobou, po kterou klient bankovních produktů a služeb využívá, jejich množstvím, ale také jeho spolehlivostí při splácení (apod.), roste i index loajality. Klienti s vyšším indexem tak mohou využívat výhod, které banka následně nabízí. Jde zejména o poskytnutí vyšších úvěrů nebo zvýšení úrokové sazby z termínovaných vkladů."

Cenu Poštovní spořitelny za nejlepší nápad získala Bára Víznerová z Technické univerzity v Liberci s nápadem "bankomat drive": "...jinou zajímavou službou, kterou tato banka nabízí, jsou bankomaty přístupné přímo z automobilu. Tento typ bankomatů lidé najdou na vnější straně většiny bank a zajedou si přímo k němu svým vlastním vozidlem, z okénka automobilu zadají PIN kód a získají hotovost, kterou si přáli. Tyto bankomaty umějí hotovost nejen vydávat, ale také přijímat. Klienti mohou rychle a jednoduše provést základní bankovní transakce bez asistence zaměstnanců banky, a to 24 hodin denně."

Místo, kam lidé chodí rádi

Obecně autoři v přihlášených pracích sršeli originálními nápady, na některých věcech se zase často shodovali. "Ideální banka 21. století má být podle studentů místem, kam lidé chodí rádi. Pomoci tomu mají především příjemní a dobře vyškolení zaměstnanci, příjemné prostředí banky, prodloužené otevírací doby poboček a absence front," vypočítal Martin Kovář nejčastější požadavky. Většina studentů také shodně volala po širším využití internetu při komunikaci s bankou a zjednodušení často nesrozumitelného "bankovního jazyka". "Často zazněly také požadavky na snížení množství reklamy, důraz na ekologii či zrušení poplatků za přímé bankovnictví. Studenti evidentně mají představu o tom, co od banky očekávají a jak se má banka chovat," dodává Patrik Nacher, provozovatel www.bankovnipoplatky.com. n rks