Britští řidiči, kteří už dnes jezdí kolem škol a dalších citlivých míst hodně opatrně, tam budou jezdit ještě pomaleji.

Úřady se chystají rozšířit zóny, kde bude platit maximální rychlost 20 mil za hodinu (32 kilometrů za hodinu). V Londýně už je takových míst - vedle škol například i v rezidenčních oblastech - okolo čtyř stovek.

Radnice britské metropole už vytipovala dalších 880 míst, kde by měl rychlostní limit napříště platit. Plošné snížení rychlosti navíc zvažuje téměř čtvrtina londýnských obvodů.

"Snížení rychlosti na 20 mil vedlo k opravdu výraznému snížení počtu nehod," vysvětlil listu Daily Telegraph úředník z ministerstva dopravy. Jinak platí ve městech maximální rychlost 30 mil za hodinu. Na výpadovkách 40 až 50 mil za hodinu.

Nohu z plynu budou muset britští řidiči sundat i mimo města. Povolená rychlost se na mnoha nebezpečných místech sníží ze 60 na 50 mil za hodinu.

Opatření jsou částí široce pojaté vládní strategie. Nový plán chce srazit statistiky obětí do roku 2020 o třetinu. Cílem je podle náměstka z ministerstva dopravy Jima Fitzpatricka chránit zranitelné skupiny. Zvláště starší lidi a děti.

"Chceme, aby se britské silnice staly nejbezpečnější na světě," řekl novinářům náměstek Fitzpatrick. Jeho plán navazuje na předcházející iniciativy, které rychlost systematicky omezovaly.

A výsledky? Nejsou špatné. Počet nehod vytrvale klesá. V roce 2007 zahynulo na ostrovních silnicích 2940 lidí, tedy nejméně lidí od roku 1926. Pětina z nich byli chodci. Snížil se také počet vážně zraněných.

Omezení rychlosti se do statistik jednoznačně promítá. Čísla jsou výmluvná. Když jede vůz dvacetimílovou rychlostí, nepřežije střet jeden chodec ze 40. Při rychlosti 30 mil za hodinu už zahyne jeden z pěti chodců.

Rozhodování o rychlostních limitech přísluší místním radnicím. Ministerstvo dopravy ale předpokládá, že jeho doporučení budou respektovat. Souhlas už vyjádřily radnice v Newcastlu či Oxfordu.

Úřady chtějí také vylepšit umístění kamer, které rychlost kontrolují. Dosud byly většinou umístěny tak, aby z nich měly velký užitek (ve formě inkasovaných pokut) místní úřady. Teď by měly být na méně "lukrativních", ale důležitějších místech. Třeba u nemocnic.

Zpřísní se tresty za překročení povolené rychlosti. A za nezapnutí bezpečnostních pásů zaplatí provinilec vedle ztráty bodů i 60 liber.

Přibude také dechových testů na kontrolu alkoholu. Výsledky dechových testů se přitom stanou dostatečným průkazním materiálem pro soudce. Odpadne tak nutnost dalších testů a s tím spojená administrativa. Řidiči nebudou moci požadovat krevní testy. Policistům to uleví, odpadne hodně formulářů.

Podle stanice BBC se zpřísní také podmínky řidičských zkoušek. "Zvládnutí kurzu by mělo trvat nejméně rok," citovaly z připravovaných opatření londýnské Timesy. Mladí adepti budou moci nastoupit do přípravného kurzu předtím, než začnou výuku v autoškole.


ZPOMALIT! Studie Britům potvrdily, že omezení rychlosti snížilo počet smrtelných nehod. Snižovat rychlost se proto bude v dalších zónách.