Tvrdý střet náměstka ministra dopravy (dnes už bývalého) Zdeňka Žáka s jeho šéfem Petrem Bendlem na téma České dráhy je mediálně vděčný. Padají vyhazovy z funkcí, slova o podezření ze zneužívání peněz. Jenže praktický efekt tohoto "boje o věc", jímž se každá strana zaštiťuje, není žádný.

Žákova kritika je zatím zcela nekonkrétní. A nenabízí drahám ani žádné koncepční řešení. Ovšem horší je, že i plán představený včera Bendlem a managementem drah coby "vize", nemá s realitou mnoho společného.

Virtuální miliardy

Šéf drah Petr Žaluda přitom vypracoval smělý plán, jak z železničního molochu vytvořit moderní firmu. Vstřícnou třeba i k manažerům, kteří by v moderní soupravě neměli problém s připojením na internet - a volili by pak vlak třeba raději než auto. Plán transformace drah počítá s tím, že se v příštích měsících nejprve zavede kontrola hospodaření podle mezinárodních standardů. V roce 2011 se dráhy připraví na mezinárodní rating, aby o rok později mohly už vydat vlastní dluhopisy a zbavily se závislosti na státních financích.

"Jsou to zatím jen vize, ale dluhopisy by nám mohly řádově přinést tak osm miliard korun," počítá Žaluda.

Zároveň už od příštího roku mají dráhy vyřešit dlouholetou bolest - chybějící peníze na regionální dopravu. "Udělali jsme systémové řešení. Stát bude od příštího roku připlácet krajům kolem dvaceti haléřů ke každé koruně, kterou na železniční dopravu vydají," pochlubil se ministr dopravy.

A vyřešil prý i letošní problém, kdy drahám chybí od krajů přes tři miliardy korun. "Ministr financí tuto sumu pro letošek jednorázově uvolní," radoval se Bendl.

Dotaz HN u strážce státní kasy Miroslava Kalouska ale vrací tyto vize zpět na zem. "Náš úřad nemůže dát drahám nic. Pokud dá krajům peníze ministerstvo dopravy ze svého fondu dopravní infrastruktury, je to možné," vysvětluje Kalousek.

Především ale ministr financí zcela zpochybňuje systémové řešení" do budoucna. "Na žádném státním příspěvku pro kraje jsme se nedohodli. Bylo by to naprosto nesystémové," tvrdí Kalousek.

Přijde konkurence?

Žaludova vize je spíš dobrou analýzou současného stavu než cestou ke zlepšení situace. Upozorňuje, že pokud se nepodaří získat "úsporami nebo dodatečnými příjmy" kolem čtyř miliard korun, bude firma stále ztrátová.

Škrty v omezení marketingových výdajů už letos přinesly úsporu sto milionů korun, 160 milionů se ušetří díky zeštíhlení generálního ředitelství. Omezení platů topmanažerů dá 11 milionů.

Ale pořád je to málo. A dráhy k lepší efektivnosti nenutí žádná výraznější konkurence. Stále sice tvrdí, že se jí nebrání, ale "skutky utíkají". Bendl včera zdůraznil jako hlavní úspěch své stodenní ministerské mise, že připravuje první tendr na provozování dálkové tratě. Jedním dechem však dodal, že kvůli politické krizi se nedá čekat, že by v nejbližších měsících tendr opravdu spustil.

Žaluda pak dokonce tvrdí, že jiné firmy nejsou schopny zajistit dopravu levněji než státní dráhy. "Například v Liberci dal vítěz tendru dvojnásobnou cenu, než za kolik jsme jezdili my," upozornil.

Ovšem náměstek libereckého krajského úřadu Martin Sepp dokládá, že všechno je jinak. "Cena jediného účastníka tendru na přeshraniční trať do Žitavy, firmy Arriva, je zhruba dvojnásobná oproti Českým drahám. Ale smíchaly se tu hrušky s jablky. My budeme od Arrivy dostávat i jízdné, navíc nabízí lepší vozy i servis. Takže celkově vychází výhodněji. Po této dobré zkušenosti vypíšeme i další tendr," říká Sepp.

České dráhy k opravdovému rozjezdu zřejmě nepotřebují ani tak "vize" a státní miliardy - ale spíš vůli politiků vpustit na železnici konkurenci.


Vize Českých drah

- ZÁKLADNÍ PŘEDPOKLAD Zacelit ztráty z osobní dopravy, které se od roku 2003 nahromadily ve výši téměř 20 mld. korun

- AKTUÁLNÍ ŘEŠENÍ Letos nahradit výpadek 3,2 miliardy korun, který způsobily kraje, penězi od státu

- SYSTÉMOVÉ ŘEŠENÍ Stát bude od příštího roku dávat krajům cca 20 haléřů na každou korunu, kterou vydají na úhradu železniční dopravy

- DŮSLEDNÁ KONTROLA Ještě letos se zavede kontrola hospodaření ČD podle mezinárodních standardů

- MEZINÁRODNÍ RATING Podnik ho zavede od roku 2011

- VYDÁNÍ DLUHOPISŮ Firma v roce 2012 vydá dluhopisy, za něž chce získat kolem 8 miliard korun

Zdroj: HN, ČD