Měla by to být taková malá revoluce v tankování pohonných hmot. Nabídkou samoobslužných terminálů pro osobní vozy by se Česko v budoucnu mohlo přiblížit zemím, jako jsou Švýcarsko, Itálie, Francie nebo severské země. Natankovat palivo bez přítomnosti obsluhy byla u nás dlouho doména jen řidičů kamionů. Ale až teď míří osobní "tankautomaty" na český trh ve velkém.

Více než rok si firma WAG minerální paliva zakládala na jedinečnosti své bezobslužné pumpy Tank & Go na dálnici D1 u Průhonic. Teď se na trh valí další.

Nové terminály, které jako samoobsluhu zavádí u části svých pump společnosti Pap Oil, Icom Transport, CS Trans a v následujících měsících i Benzina nebo řetězce družstevních obchodů COOP. A umožní nejen platbu běžnou bankovní kartou. U vybraných terminálů s dotykovým displejem lze platit i hotově bankovkami, dobíjet mobil, posílat peníze na účet. Řidič navolí celkovou cenu, automat ji z karty odečte a u zvoleného stojanu lze příslušné množství natankovat.

"Momentálně připravujeme 19 projektů bezobslužných pump u našich obchodních středisek COOP. Pokud budou vhodné ekonomické podmínky, budeme mít do tří let takto vybavenou minimálně stovku prodejen," říká prezident Svazu českých a moravských spotřebních družstev Zdeněk Juračka.

Pomoc nočnímu provozu 

Pumpy k vybavení samoobslužným terminálem už má vytipované i nejpočetnější pumpařská síť v Česku - Benzina. Číslo ale šéf Benziny Martin Durčák neřekne. "Nový systém nám pomůže v nočním provozu zvýšit celkový prodej paliv v Česku," říká Durčák.

Nové tankautomaty mají jedno společné - na rozdíl od průhonické Tank & Go nejsou budovány sólo, ale jsou instalovány pro rychlejší odbavení nebo pro noční provoz v rámci fungujících čerpacích stanic s klasickým provozem s obsluhou. "S výjimkou obchodních řetězců COOP, kde obsluha nebude po celý den," připomíná Ivo Červený, obchodní manažer společnosti Unicode Systems, která ve spolupráci s vybranými bankami tankovací systém instaluje.

Kromě COOP to tedy znamená, že cena benzinu a nafty bude odpovídat ceně, jakou příslušná pumpa nabízí ve svém denním provozu. Pumpa Tank & Go sice prodává palivo za ceny na úrovni pump nejlacinějších obchodních řetězců, ale firma WAG s jejím rozšiřováním v Česku nepočítá. Navíc - jde sice o klasický platební automat, ale je zde přítomná obsluha coby dohled. "Jde o testovací aplikaci a vzhledem k tomu, že pro nové pumpy už u nás není moc prostor, zaměřili jsme pozornost spíš na Slovensko a Maďarsko," popisuje strategii společnosti WAG její ředitel Martin Vohánka.

Podle šéfredaktora specializovaného Petrol magazínu Tomáše Mikšovského (jeho vydavatel Petrol Média je dceřinou společností firmy Unicode Systems) znamená bezobslužné tankování především výraznou úsporu mzdových nákladů. "I když určitou daní je to, že v tom nočním provozu na automat pak neprodáváte zboží v shopu. Investice do bezobslužného terminálu se ale právě díky úspoře mzdových nákladů rychle vrací," tvrdí Mikšovský.

Bezobslužné tankování pro osobní vozy je rozšířeno v Evropě především v zemích, jako jsou Švýcarsko, Francie nebo Švédsko. V Česku bylo dosud doménou kamionů a jimi využívaných specializovaných kartových firem s kreditním tankováním, jako jsou třeba AS 24, DKV, euroShell, OMV, Benzina či Eurowag.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru