Někdejší železničářský odborový předák Jaromír Dušek se vrací. Za svého předsedu si ho zvolili lidé ze Svazu odborářů služeb a dopravy (SOSaD).

"Tak dlouho do mě hučeli, až jsem na to kývl," říká člověk, který stál 12 let v čele nejvlivnější odborové centrály na železnici - Odborového sdružení železničářů (OSŽ).

"Rád bych železnici vrátil nějakou rozumnou tvář. To, co se v Českých drahách nyní děje, je hrozné. A OSŽ jim v tom vydatně pomáhá," tvrdí Dušek.

"Konkurenční" odborová organizace má být podle Duška jiná: "My se chceme výrazně odlišit. Nechceme podepisovat s ODS či jinými pravicovými subjekty žádné dohody, pakty a memoranda. Chceme dělat něco pro lidi a železnici. Takové zoufalství tu za 170 let nebylo."

SOSaD vznikl v loňském roce, nyní má asi 1500 členů. Mezi osmi železničními odborovými centrálami je po OSŽ a Federaci strojvůdců třetí největší.

Dušek byl známý tím, že pro "stávku nešel nikdy daleko". Pod jeho vedením si odboráři v roce 1997 pětidenní stávkou vymohli zastavení privatizace drah a odchod generálního ředitele. Na přelomu loňska a letoška koordinoval protesty proti návrhu ministra financí Miroslava Kalouska zdanit zaměstnanecké benefity. A de facto uspěl.

"Dokázali jsme si tím, že OSŽ už vůbec nepotřebujeme. A právě jim přebereme členskou základnu," doplňuje Dušek s tím, že jeho odborový svaz bude radikálnější než OSŽ.

S OSŽ se Dušek rozešel ve zlém předloni v září, ústředí odborů ho tehdy odvolalo kvůli údajné ztrátě důvěry. Dušek považoval odvolání za neplatné a podal stížnost k soudu. Ten ale zatím nerozhodl.