- Proniknou bitevníky z Aera Vodochody přece jen přes Španěly do Bolívie?

- Poslanci chystají další pokus nabídnout letadla v Nigérii


Vojenským letounům L-159 z Aera Vodochody jako by se blýskalo na krásné zítřky. Počátkem týdne o ně projevil zájem jordánský král Abdulláh II., nedlouho předtím zazněly zprávy o prodeji strojů do Bolívie. A příští úterý, hned po Velikonocích, se chystá skupina poslanců v čele s Michaelem Hrbatou (ODS) do Nigérie, aby i tam otevřela cestu prodeji podzvukových bitevníků.

Stačí však krátký pohled do historie, a euforie opadá. Vždyť v uplynulých letech se vláda snažila letadla nabízet už ve více než třech desítkách zemí. Doslova od Albánie po Venezuelu. A například v Nigérii byl prodej 24 letounů "na spadnutí" už před dvěma lety.

Výsledek? Všechny nabídky se vracely jako bumerang, dosud se nepodařilo udat v zahraničí ani jeden letoun. A to jich armáda koupila v roce 1997 od tehdy státního Aera dvaasedmdesát, za více než padesát miliard korun.

Někdy byla příčinu insolvence zájemců (Indonésie), jindy politický převrat (Nigérie). Nebo prostě potenciální klienti jen sondovali terén, a pak ucukli.

Naděje, že se konečně podaří nějaké stroje prodat, ale pořád žije. Současné aktivity kolem L-159 by konečně mohly vše prolomit.

Akce "kulový blesk"

Největší naději nyní skýtá projekt výměny českých letadel za jiné stroje. Souvisí se záměrem vlády vybavit armádu taktickými dopravními letadly. Součástí transakce má být i pět letounů L-159.

Základní scénář několikanásobné směny je následující: Česko koupí tři španělská dopravní letadla C-295 Casa, za zhruba čtyři miliardy korun, od přední evropské společnosti EADS. Čtvrtý dopravní letoun Casa bude přitom vyměněn za pět strojů L-159.

Experti předpokládají, že EADS si česká letadla nenechá. Použije je zase na svoji transakci s Bolívií. Ta je připravena L-159 získat pro boj s pašeráky. Aby vše bylo ještě komplikovanější, podléhá případný prodej L-159 do Bolívie schválení Spojenými státy. Stroje L-159 totiž mají některé komponenty, vyráběné v USA.

Zatím není zřejmé, jak plán dopadne kvůli demisi české vlády. Ministerstvo obrany se konkrétní návrh právě chystalo předložit kabinetu, který padl.

"Nic se nemění, platí rok staré rozhodnutí vlády vyměnit pět našich letadel za jednu Casu," tvrdí zatím mluvčí ministerstva Andrej Čírtek.

Ačkoliv však akce se směnou letounů ještě neodstartovala, už také vyvolává kritiku kvůli své neprůhlednosti.

Opět bez tendru

Armáda nevypsala na koupi dopravních letounů standardní tendr. Zájem o zakázku přitom vedle EADS měla například i italská Alenia s letadly Spartan.

Další neznámou je provize Omnipolu, který za českou stranu transakci zprostředkuje.

A nedá se zjistit, jak je vůbec směna letadel L-159 finančně výhodná. Nejprve se podle informací HN jednalo o výměně čtyř L-159 za jednu Casu, teď je prý dokonce ve hře až osm českých letadel za jediné španělské. Tržní cenu přitom L-159 prakticky nemá, letadlo nikdo jiný než česká armáda nikdy nekoupil.

Šéf Omnipolu Michal Hon ani zástupce EADS Agustin Bennasar zatím na dotazy HN neregovali. Pokud jde o obejití tendru, ministerstvo obrany necítí potřebu postup vysvětlovat. Skutečně nemusí, armáda se totiž v případě bojové techniky nemusí řídit zákonem o zadávání veřejných zakázek. Ale může. Například Slovensko tendr na dopravní letadla, v němž uspěla právě Alenia, loni vypsalo.

Ani objasněním úlohy Omnipolu se ministerstvo nezabývá. "Zákon vyžaduje jako zprostředkovatele český subjekt. Ale kdo je zprostředkovatelem, je věcí dodavatele. Provize pro zprostředkovatele je proto věcí vztahu mezi ním a zahraničním dodavatelem, nikoliv ministerstva obrany," prohlašuje mluvčí úřadu Čírtek.

Stát platí stamiliony

Cenu za L-159 ovšem ministerstvo nezmiňuje možná záměrně. Klíčové totiž zřejmě je, aby se vůbec nějaké stroje do zahraničí dostaly - a pak se může dosud bludný kruh neúspěšných nabídek rozetnout.

"Zahraniční zájemci často chtějí reference, kde všude už naše letadla kromě země výroby slouží. Jak se podaří první prodej, může to nastartovat opravdový zájem," řekl HN jeden z odborníků, který je s vojenským byznysem obeznámen.

Neprodané stroje přitom stále zatěžují státní rozpočet. Česká armáda používá jen 24 strojů z těch, které koupila v roce 1997. Zbývající skladuje v Aeru.

Pro společnost Penta, která Aero privatizovala v roce 2006, je to však dobrý byznys. Za péči o zakonzervované stroje dostávala kolem šesti milionů měsíčně. Loni v září podle Čírtka podepsalo ministerstvo s Aerem novou smlouvu, podle níž bylo vyčleněno 70 milionů korun na dva roky. Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu František Dohnal vyčíslil celkové náklady na uložení a konzervaci letadel v letech 2006 až 2010 na zhruba 350 milionů korun.

Podaří se tedy transakce s EADF, nebo letouny konečně uspějí v Nigérii? "Doufáme v dobrý výsledek," vzkazuje poslanec Hrbata, jehož skupina bude jednat v nigerijském parlamentu.

Související