- České dráhy dostaly 12 miliard na nové vozy, platí z nich ale provoz


Soukromí železniční dopravci oprášili nachystanou stížnost Evropské komisi kvůli skryté podpoře státních Českých drah.

Vadí jim, že stát chystá na červenec další vyvedení části majetku na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), za které podle nich opět zaplatí sám sobě.

Vládní materiály v návrhu případnou úhradu nespecifikují, hovoří ale o kompenzaci v tržní ceně. Dopravci ale hovoří až o šesti miliardách korun. Na to nechtějí čekat, proto hodlají stížnost do Bruselu odeslat co nejdříve.

"Pokračování transformace je určitě v pořádku, chceme aby výpravčí nebyli zaměstnanci drah, ale za skrytou podporu považujeme to, že si stát kupuje majetek, který do drah sám vložil," říká šéf Sdružení železničních společností Jiří Mužík.

Místo vlaků nafta

Stejný scénář rozzlobil dopravce již v polovině loňského roku. Tehdy dráhy převedly část nádražních budov a pozemků na SŽDC a místo poslanci plánované kompenzace v řádu stovek milionů korun získaly České dráhy dvanáct miliard. Peníze ale měly být určeny pouze na obnovu vozového parku.

Právě dnes měl náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák v Poslanecké sněmovně vysvětlovat, co se s penězi děje a proč z dosud vyčerpaných 6,6 miliardy korun šlo 2,1 miliardy na provozní výdaje. Jednání ale bylo kvůli současné politické situaci zrušeno.

"České dráhy z těch peněz jednoduše zamáznou to, co jim kraje neuhradí za regionální dopravu," říká Radim Jančura, šéf firmy Student Agency, jež vedle autobusů provozuje i vlakovou dopravu.

To potvrzuje i mluvčí drah Petr Šťáhlavský. "Osobní doprava je dlouhodobě nedofinancovaná a my provoz na rozdíl od krajů zaplatit musíme."

To je další špatná zpráva pro soukromníky. České dráhy jezdí v regionech dlouhodobě pod cenou a ztrátu nakonec hradí stát, pro kraje je proto nevýhodné otevírat výběrová řízení.

Už v lednu měli dopravci připravenou žalobu na český stát. Vadilo jim, že zatímco oni si musí své vlaky kupovat sami, Českým drahám na ně přispěje stát.

V té době ale na ministerstvo dopravy nastupoval Petr Bendl a do Bruselu nakonec žádná stížnost ani žaloba neodešla.

"S ministerstvem začala normální komunikace a pan Bendl přislíbil, že železnici více otevře," popisuje Radim Jančura, který žalobu spoluinicioval.

Vedení ČD si snižuje platy

Management Českých drah včera vyslyšel návrh ministra Petra Bendla a přistoupil na snížení platů o patnáct procent. Nebudou mít ani žádné bonusy.

Firma, která se potýká s úbytkem cestujících, tak na platech zhruba padesáti členů vedení ušetří asi jedenáct milionů korun.

"Jsme v době, kdy už nestačí jen běžné škrtání výdajů a škrcení nákladů v provozu," vysvětloval krok šéf drah Petr Žaluda.

Platy si taktéž o patnáct procent letos snížil i management Českých aerolinií.

Související