Společnosti General Motors a Segway v úterý oznámily, že spolupracují při vývoji jednoosého elektrického vozítka, které uveze jednoho nebo dva pasažéry. Tento vozík by podle společností měl být rychlou, bezpečnou, levnou a čistou alternativou k tradičním dopravním prostředkům pro města na celém světě.

Projekt vozítka s názvem PUMA, za jehož názvem se skrývá zkratka z počátečních písmen Personal Urban Mobility and Accessibility (projekt osobní městské mobility a dosažitelnosti), by měl mít ve svých útrobách navíc zabudované komunikační centrum umožňující být součástí komunikační sítě. Pomocí něj by tak mohli pasažéři jednotlivých vozítek komunikovat mezi sebou, zároveň by spojení pomáhalo s regulací provozu a umožňovala předcházet nehodám.

Podívejte se na vozítko PUMA

<< první < předchozí | další > poslední >>

vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-7_550x367_.jpg
Prototyp městského elektrického vozítka PUMA (Personal Urban Mobility and Accessibility)

vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-7_550x367_.jpg
vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-7_550x367_.jpg
vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-2_550x367_.jpg
vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-2_550x367_.jpg
vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-1_550x367_.jpg
vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-1_550x367_.jpg
vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-8_550x367_.jpg
vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-8_550x367_.jpg
vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-6_550x367_.jpg
vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-6_550x367_.jpg
vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-5_270x367_.jpg
vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-5_270x367_.jpg
vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-4_257x367_.jpg
vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-4_257x367_.jpg
vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-3_550x367_.jpg
vozitko-GM-segaway_vozitko-GM-Segway-3_550x367_.jpg
  Celkem nalezeno: 1.
 
 Zobrazuji: 1 - 1.  
 

Třikrát až čtyřikrát levnější než běžné auto

Prototyp váží zhruba 135 kilogramů a pohon duálního elektromotoru zajišťuje lithium-ionová baterie. Zároveň využívá charakteristický systém společnosti Segway pro udržování rovnováhy vozítka, které má jen jednu osu a dvě kolečka. Vozítko je navrženo, aby jezdilo rychlostí přes 55 km v hodině. Na jedno nabití by mělo dokázat ujet více než 55 kilometrů.

Společnosti zatím nezveřejnily celkové náklady projektu, ale uvedly, že v ideálním případě by se provozní náklady - včetně prodejní ceny, pojištění, údržby a paliva - mohly pohybovat mezi jednou třetinou až jednou čtvrtinou nákladů na provoz běžného automobilu.

Písní budoucnosti je podle Larryho Burnse, viceprezidenta GM pro výzkum a vývoj, samostatné řízení prostřednictvím komunikační sítě a technologie GPS. Vozítka by se sama dokázala vyhnout objektům, např. chodníkům či jiným autům. "Nikdy by se tedy neměla srazit," naznačil očekávání Burns. "Z toho důvodu neplánujeme použití airbagů ani další bezpečnostní prvky. Pásy budou pouze součástí komfortní nabídky," dodal.

I když se projekt zdá být jako z oblasti sci-fi, Burns řekl, že vše potřebné již bylo vynalezeno a není potřeba nic nového vyvíjet. "V současnosti je to víceméně jen otázka obchodního rozhodnutí. Zatím ale nemáme žádný harmonogram na rozjetí výroby" prohlásil.

Nejistá budoucnost celé GM

Ambiciózní projekt přichází na veřejnost v době, kdy je budoucnost samotné společnosti GM nejistá. Závisí totiž, zda se jí podaří získat několikamiliardovou injekcí od americké vlády. Ta ale firmě nedávno pohrozila, že když nepředloží vyhovující plán restrukturalizace, nechá ji zbankrotovat.

Burns na tento fakt reagoval slovy, že ty nejrevolučnější nápady se rodí i v těžkých ekonomických dobách. "Máme ještě dva měsíce. Skutečný rok 2009 bude celý o přebudování a zrození nové General Motors," uzavřel.

Segway již v roce 2001 představila dvoukolová vozítka Segway Human Transporter. Vozík je poháněný elektromotorem a k rozjezdu stačí pouze to, aby se řidič, opřený do masivních řidítek, předklonil. Rovnováhu udržuje vozítko díky technologii takzvané dynamické stabilizace, gyroskopům, čidlům náklonu a dvěma nezávislým servomotorům. Poloha je kontrolována stokrát za sekundu, takže například při záklonu vozítko okamžitě zareaguje a vyrovná polohu pohybem vzad.

Související
Newsletter

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každý pátek v podvečer najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru