Reklamní agentury mají před sebou rok, který rozhodne o jejich přežití či zániku - jejich klienti totiž začali šetřit a omezují výrobu nových kampaní. Trh, ve kterém se ročně protočily téměř tři miliardy korun, letos počítá s minimálně třetinovým poklesem a první dopady na sebe nenechaly dlouho čekat. "Nejdražší" kreativci dostávají výpověď, další zaměstnanci si musí povinně vybrat měsíc neplaceného volna, případně souhlasit se snížením platu.

"Snížili jsme zaměstnancům plat o deset procent. Je to opatření, které reaguje na současnou situaci a zabrání tomu, abychom museli snižovat stavy," potvrzuje Vladislav Svoboda, finanční ředitel reklamní agentury Proximity. Podobně reagují i další agentury.

Měsíc bez práce

"Raději jsme letos nevyplatili prémie a nezvyšovali platy. Také jsme se všichni dohodli na měsíci neplaceného volna," říká Jan Binar, šéf společnosti McCann Erickson. Povinné volno si musí vybrat i zaměstnanci reklamní agentury Euro RSCG. Ještě vloni byl přitom v této agentuře problém dostat i čtrnáct dní volna v kuse.

Většina firem totiž jako první osekává marketingové výdaje. "Jsou to tuzemské i nadnárodní firmy a místo toho, aby připravovaly nové kampaně, pro podporu značky používají staré věci," říká reklamní expert Jiří Mikeš.

Podle odborníků přitom v agenturách dosud zůstávalo zhruba deset procent z celkových výdajů na reklamu v médiích. Podle mediální agentury OMD by letos na reklamu v českých médiích mohlo směřovat 28,03 miliardy korun. Za normální situace by si agentury rozdělily zhruba 2,8 miliardy, letos jim však nejspíš nezůstanou ani dvě miliardy.

"Klienti jsou nyní hodně senzitivní na ceny," říká Eda Kauba z reklamní agentury Euro RSCG. "Nejde jen o zmenšování rozpočtů či zbrzďování projektů, ale o rázné a rychlé přehodnocení toho, co je efektivní a co ne. Podpora některých produktů a služeb nemá v současné situaci význam. To se týká zejména zboží dlouhodobé spotřeby a některých finančních služeb," dodává Binar. Třeba společnost ECM seškrtala marketingový rozpočet o dvě třetiny, o polovinu snížila výdaje na reklamu i ČSOB.

Odcházejí i hvězdy

Krize už ale v reklamních agenturách seká i pracovní místa. "Menší změny u nás proběhly již v minulém roce, takže jsme měli možnost se připravit. Efektivita je samozřejmě zaklínadlo dnešní doby," říká Petr Topinka, ředitel Mark BBDO.

Ze společnosti McCann Erickson odešli textař Pavel Brázda a art director Radouane Hadj Moussa. "Radouane Moussa je přitom držitel spousty ocenění, a to jak z české, tak mezinárodní scény," říká odborník na reklamní trh Martin Charvát z agentury Konektor.

Odchody těchto es vysvětluje šéf McCann Erickson změnou struktury zakázek, kterým firma uzpůsobila i strukturu v kreativním oddělení.

Jsou i reklamní agentury, které ze současné situace profitují. To je třeba agentura Konektor, která místo aby měla stálé klienty, o které se stará, pracuje na projektech. "Společnosti to využívají i proto, že nyní zadávají pouze projekty a nemusí platit agentuře v mezidobí," říká Charvát.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru