Německý maloobchodní řetězec Lidl má po loňském skandálu kolem "špiclování" svých zaměstnanců opět co vysvětlovat. Podle serveru Spiegel Online se provalilo, že systematicky vedl tajné záznamy o chorobách jednotlivých zaměstnanců. A podle nich se k nim také choval...

Nepopiratelný důkaz skrývala popelnice u jedné z automyček v Bochumi. Regina Schultzeová, která si krátila čekání ve frontě úklidem vozu a šla vysypat odpadky, se nestačila divit, napsal včera Spiegel Online.

Chřipka i umělé oplodnění

V útrobách popelnice se skrývalo zhruba 300 stran citlivých záznamů o zdravotním stavu více než 600 prodavaček a prodavačů Lidlu. Včetně údajů o bydlišti, telefonních číslech, výši platu, dohod o zrušení pracovního poměru apod.

Nalezen byl také soupis 90 prodejen Lidlu s přesnými údaji o jejich denním a měsíčním prodejním obratu.

Největší "senzaci" vyvolaly jmenné seznamy podle jednotlivých obchodů, v nichž musel provozní šéf na příkaz shora pečlivě zaznamenávat zdravotní problémy jednotlivých zaměstnanců a jejich příčiny.

U jedné ze zaměstnankyň je například záznam: "Chce otěhotnět, umělé oplodnění se nedaří." O další prodavačce, která se "hodila marod" loni v červnu, jsou jako příčina uvedeny "psychické problémy". Doplněno poznámkou "rozvázat pracovní poměr ke konci července 2008". A do třetice: paní X byl operován nezhoubný nádor. Tyto a další důvěrné a velice citlivé záznamy pocházejí z doby, kdy už vešly ve veřejnou známost "špiclovací" metody Lidlu v Německu.

Časopis Stern loni v březnu odhalil, že Lidl si systematicky najímal detektivy, kteří v prodejnách "špehovali" zaměstnance. Do hlášení například psali, kdo je tetován, kdo se mezi zákazníky pohybuje v propoceném tričku, nebo i to, kdo s kým udržuje milostný poměr.

Německé úřady z popudu ochránců osobních dat zahájily vyšetřování a skandál skončil loni v září udělením pokuty přesahující milion eur.

Nepoučitelná firma?

Podle serveru Spiegel Online je poslední nález v popelnici o to víc neslýchaný. Vedení Lidlu "interní" zdravotní záznamy neskartovalo ani po "špiclovacím" skandálu. Všechny totiž pocházejí z období mezi květnem a prosincem loňského roku.

Záznamy o zdravotním stavu zaměstnanců v německých obchodech Lidlu vyvolaly ve Spolkové republice velké pobouření, hlavně mezi odbory. "Lidl očividně stále nepochopil, že každý zaměstnanec má své soukromí, do kterého nesmí zaměstnavatel vstupovat," říká Ulrich Dalibor z odborového svazu Ver.di.

O porušování práv zaměstnanců hovoří také spolkový pověřenec pro ochranu osobních dat Peter Schaar. Podle něj jde o vážný případ, který si zasluhuje pozornost příslušných úřadů.

A co Lidl? Jeho šéf pro Německo Michael Mros existenci zdravotních záznamů nepopírá. Ujišťuje ale, že řetězec už je od poloviny letošního ledna nepoužívá.