Německý maloobchodní řetězec Lidl má po loňském skandálu kolem "špiclování" svých zaměstnanců opět co vysvětlovat. Podle serveru Spiegel Online se provalilo, že systematicky vedl tajné záznamy o chorobách jednotlivých zaměstnanců. A podle nich se k nim také choval...

Nepopiratelný důkaz skrývala popelnice u jedné z automyček v Bochumi. Regina Schultzeová, která si krátila čekání ve frontě úklidem vozu a šla vysypat odpadky, se nestačila divit, napsal včera Spiegel Online.

Chřipka i umělé oplodnění

V útrobách popelnice se skrývalo zhruba 300 stran citlivých záznamů o zdravotním stavu více než 600 prodavaček a prodavačů Lidlu. Včetně údajů o bydlišti, telefonních číslech, výši platu, dohod o zrušení pracovního poměru apod.

Nalezen byl také soupis 90 prodejen Lidlu s přesnými údaji o jejich denním a měsíčním prodejním obratu.

Největší "senzaci" vyvolaly jmenné seznamy podle jednotlivých obchodů, v nichž musel provozní šéf na příkaz shora pečlivě zaznamenávat zdravotní problémy jednotlivých zaměstnanců a jejich příčiny.

U jedné ze zaměstnankyň je například záznam: "Chce otěhotnět, umělé oplodnění se nedaří." O další prodavačce, která se "hodila marod" loni v červnu, jsou jako příčina uvedeny "psychické problémy". Doplněno poznámkou "rozvázat pracovní poměr ke konci července 2008". A do třetice: paní X byl operován nezhoubný nádor. Tyto a další důvěrné a velice citlivé záznamy pocházejí z doby, kdy už vešly ve veřejnou známost "špiclovací" metody Lidlu v Německu.

Časopis Stern loni v březnu odhalil, že Lidl si systematicky najímal detektivy, kteří v prodejnách "špehovali" zaměstnance. Do hlášení například psali, kdo je tetován, kdo se mezi zákazníky pohybuje v propoceném tričku, nebo i to, kdo s kým udržuje milostný poměr.

Německé úřady z popudu ochránců osobních dat zahájily vyšetřování a skandál skončil loni v září udělením pokuty přesahující milion eur.

Nepoučitelná firma?

Podle serveru Spiegel Online je poslední nález v popelnici o to víc neslýchaný. Vedení Lidlu "interní" zdravotní záznamy neskartovalo ani po "špiclovacím" skandálu. Všechny totiž pocházejí z období mezi květnem a prosincem loňského roku.

Záznamy o zdravotním stavu zaměstnanců v německých obchodech Lidlu vyvolaly ve Spolkové republice velké pobouření, hlavně mezi odbory. "Lidl očividně stále nepochopil, že každý zaměstnanec má své soukromí, do kterého nesmí zaměstnavatel vstupovat," říká Ulrich Dalibor z odborového svazu Ver.di.

O porušování práv zaměstnanců hovoří také spolkový pověřenec pro ochranu osobních dat Peter Schaar. Podle něj jde o vážný případ, který si zasluhuje pozornost příslušných úřadů.

A co Lidl? Jeho šéf pro Německo Michael Mros existenci zdravotních záznamů nepopírá. Ujišťuje ale, že řetězec už je od poloviny letošního ledna nepoužívá.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru