Stavba dálnic, kterou brzdí nedostatek peněz ve státní kase, by se měla znovu naplno rozběhnout. Ministerstvo financí se totiž chystá posílit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury o 8,4 miliardy korun. Přesně tolik ve fondu chybí, aby mohl financovat už loni objednané a zahájené stavby.

"Za předpokladu, že peníze jsou jediným problémem projektů fondu dopravní infrastruktury, tak tam ty peníze dáme. Není problém je sehnat, potíž mám s tím, že se tímto výdajem dál zvýší státní deficit," řekl v rozhovoru pro HN ministr financí Miroslav Kalousek.

Loni se fond, určený na financování velkých silničních a železničních staveb, plnil díky prodeji části státního podílu v energetické společnosti ČEZ. Letos stát akcie ČEZ neprodává - při současných nízkých cenách by to ani nebylo vhodné. Podle Kalouska však lze fond dopravní infrastruktury financovat z privatizačních účtů.

Peníze pošle, ale nerad

Kalousek ovšem peníze do fondu pošle jen se skřípěním zubů. A to nejen kvůli obavám z rostoucího státního dluhu. Vadí mu, že ministerstvo dopravy nerespektovalo strategii vlády, která poté, co naplno vypukla finanční krize, přehodnotila původní plán státního rozpočtu a seškrtala výdaje na dopravní stavby.

Původně vláda schvalovala rozpočet v září. Návrh tehdy počítal s tím, že na dopravní stavby půjde 45 miliard korun. Pak ministři došli k závěru, že kvůli krizi budou nižší rozpočtové příjmy, a tak se rozhodli dodatečně osekat výdaje.

Balík určený na dálnice tak na podzim zhubl o 8,5 miliardy, aby bylo možné posílit výdaje na vědu, školství a bezpečnost. I když už bylo jasné, že resort nebude mít dost peněz, objednávala investorská organizace Ředitelství silnic a dálnic u stavebních firem nové a nové dálniční stavby. Výsledek? Ředitelství teď nemá na to, aby stavbařům za objednané práce platilo. Náměstek ředitelství silnic Pavel Hartig přiznává, že dluhy státu vůči stavbařům dosáhly už 800 milionů korun.

Privatizace pojedou dál

Podle Kalouska nehrozí, že by peníze z privatizací určené na financování dopravních staveb došly. Tím spíš, že další prodej státního majetku má pokračovat, a to i když je vláda v demisi.

"Vyslovení nedůvěry vládě není důvod pro zastavení privatizací, které se již chystají," řekl Kalousek. Dál podle něj budou pokračovat přípravy na prodej ČSA, Budvaru či Letiště Praha. "Jiné by to bylo, kdybychom teď rozhodovali, zda nějaký nový prodej rozjet. To bych byl zdrženlivý. Ale nechceme promrhat prostředky, které se už na přípravu vynaložily," říká ministr. Zastavit už rozjetý tendr na prodej ČSA by podle něj navíc mohlo skončit i arbitráží.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru