Facebook, Twitter, YouTube nebo Flickr. To jsou fenomény, o něž se začínají zajímat i marketingová oddělení tuzemských firem. Takzvané sociální internetové sítě mají totiž zatím nevyužitý reklamní potenciál. "Jde o relativně nový nástroj pro budování značky. Když vidím, že můj kamarád je fanouškem nějaké firmy, hned k ní získám pozitivnější postoj," říká David Šimák z poradenské společnosti Idealisti. A dodává, že kampaně v sociálních sítích jsou a ještě chvíli budou jen doplňkovou složkou reklamního mixu.

První ostych opadá

Firmy do hájemství sociálních sítí vstupují zatím pozvolna. Jako první nový svět objevili hudební promotéři, internetové obchody, seznamky a další on-line služby. Při své kampani jej ale využil například současný americký prezident Barrack Obama.

"Sociální sítě mají výrazný růstový potenciál. Přestává totiž fungovat klasický princip, kdy lákáte lidi na webu bannery, teď musíte jít rovnou za nimi do prostředí, na které jsou zvyklí," vysvětluje mluvčí T-Mobile Martina Kemrová. Operátor už na Facebooku testuje kampaně od loňských Vánoc. Vyzkoušel i možnosti videoserveru YouTube. "Vynaložené prostředky jsou v porovnání s klasickou reklamou na internetu minimální. Investovali jsme do toho řádově desítky tisíc korun. Změření efektu je ale teď úkolem dne," dodává Kemrová.

Podobné zkušenosti má i Vodafone. "Experimentujeme s většinou sociálních sítí. Založili jsme si i vlastní blog, na který od založení přišlo půl milionu unikátních návštěvníků. Instruktážní videa na Stream.cz vidělo přes sto padesát tisíc lidí," vysvětluje mluvčí operátora Miroslav Čepický. Zároveň testuje i Facebook. "Například přes profil postavy žabáka Karla z časopisu Čillichilli už jsme organizovali srazy naších fanoušků," dodává Čepický. Telefónica O2 si už vyzkoušela prezentaci fotografií na fotoserveru Flickr a své reklamy umisťuje na videoportál YouTube. "V sociálních sítích využíváme jak klasickou inzerci, tak i nestandardní způsoby komunikace," říká mluvčí O2 Martin Žabka.

O průniku do sociálních sítí přemýšlí ale například i tuzemský Microsoft nebo platební systém PaySec. "Vidíme v tom jasný potenciál, ale zatím nejsme úplně rozhodnuti, jakou cestou se vydáme," uvádí mluvčí Poštovní spořitelny Denisa Salátková. Nové kanály českých firem přibývají i na české verzi portálu YouTube. Nově teď přišla televize Barrandov a festival Jeden svět.

Chce to nápad

Firmy musí být ale aktivní a kreativní, aby na sociálních sítích zaujaly. "Už nestačí mít jen profil, je nutné jej provázat i s nějakou aktivitou. V současné době tak připravujeme facebookový projekt pro společnost Popron, která tam chce prodávat filmová DVD," říká šéf agentury Ogilvy Interactive Tomáš Jindříšek.

Příkladem originální kampaně může být projekt fast-foodového řetězce Burger King, který nabízel poukázku na jeden hamburger za to, že si uživatelé Facebooku musí vymazat deset svých přátel. "Akce byla úspěšná a uživatelé kvůli hamburgru obětovali 250 tisíc kamarádů," dodává Jindříšek.

Počet uživatelů webů typu Facebook v tuzemsku stále roste. Podle průzkumu společnosti Mediaresearch vyplývá, že profil na některé ze sociálních sítí má 70 procent internetové populace starší patnácti let. Jen na Facebooku je v současné době registrováno 380 tisíc Čechů. Celosvětově má server více než 175 milionů uživatelů. "Facebook je nejrychleji rostoucí sociální sítí, která investuje stále do rozvoje. To je vidět na komfortu pro uživatele i inzerenty," dodává Šimák.

Bez efektu ale podle studie švédské agentury Hallvarsson & Halvarsson není ani využívání starších internetových služeb, jako je třeba encyklopedie Wikipedia. "Devadesát procent uživatelů totiž hledá informace o společnostech i na jiných stránkách než těch oficiálních," vysvětluje analytik společnosti Marcus Eriksson a dodává, že záznam o firmě na Wikipedii je výhodný i z toho důvodu, že jej budou díky tomu linkovat i blogeři nebo novináři.


REKLAMA PRO "KAMARÁDY". Stále více firem nabízí své služby a výrobky na komunitních webech. Na snímku Mark Zuckerberg, který stojí za nejrychleji rostoucím internetovým fenoménem - Facebookem.