Firma Besico Services, která pro Prahu zajišťuje odtahy špatně zaparkovaných aut, narazila na zlatou žílu. Za každé odtažené auto inkasuje od města 1015 korun, už nyní se počet odtažených aut blíží 120 tisícům. Její výdělek tak už nyní zřejmě přesahuje sto milionů.

Není divu, že se Besico Services opravdu snaží: smlouva mezi ní a Správou služeb počítala s tím, že kvóta 120 tisíc odtažených aut se naplní až v roce 2011. Jenže v Praze se nyní odtahuje tak masivně, že to firma stihla o celé dva roky dřív.

"Už nyní připravujeme zadání nového výběrového řízení," říká Václav Bystrianský, náměstek šéfa Správy služeb. O dobrý byznys by Besico nerado přišlo. "Do výběrového řízení se přihlásíme znovu. Je to finančně zajímavé," říká mluvčí firmy Tereza Benešová.

Za poslední tři roky vzrostl počet odtažených aut v Praze více než čtyřnásobně. Zatímco v roce 2006 skončilo "na odtahovce" 16 365 aut, o dva roky později to už bylo 71 711 aut.

Pražský magistrát to vysvětluje zavedením placených parkovacích zón, v nichž mohou parkovat jen lidé, kteří v dané lokalitě bydlí. V Praze se takzvané "modré zóny" týkají Prahy 1, 2, 3 a 7.

Vydělává i město

"Město má na odtazích ekonomický zájem," připouští otevřeně náměstek ředitele městské policie Ludvík Klema. Nařídit odtah mohou právě jen městští strážníci.

Jen za loňský rok město inkasovalo přinejmenším desítky milionů korun. Za vyzvednutí každého auta z odtahového parkoviště totiž jeho majitel zaplatí nejméně 1450 korun. Část peněz jde odtahovce, část městem zřízené Správě služeb hlavního města Prahy, která odtahy, na žádost strážníků, zajišťuje. Protože má ale jen deset odtahových aut, najímá soukromníky. "Ostatní si na základě smlouvy pronajímáme od soukromé firmy Besico Services," říká náměstek Bystrianský.

"Oni vždycky přijdou"

Na odtahování ve velkém tlačí i komunální politici. Zejména radnice městských částí, kde platí parkovací zóny, chtějí aby jejich zóny byly volné pro majitele parkovacích karet.

Špatně zaparkované auto v "modré" zóně policie považuje za překážku provozu. A i když majitele auta mohou strážníci podle zákona jen napomenout, předvolat, nejčastěji auto rovnou odtáhnou.

"Volíme raději odtahy," potvrzuje Ludvík Klema. "Na předvolání se pachatel dostaví jen ve 40 % případů. Na odtahové parkoviště se dostaví skoro vždy," argumentuje.

Na odtazích vydělávají i další společnosti, jejichž služeb si dále najímá sama firma Besico. Smlouva mezi Besicem a Správou služeb to nezakazuje.

ODTÁHNĚTE, VYDĚLÁTE. Většina peněz z pokut za odtažení auta jde do kapes soukromých firem.