Alice Nellis svěřila Karlu Rodenovi hlavní úlohu v jednom z nejočekávanějších filmů příštího roku, velkorozpočtových Lidicích podle scénáře historika Zdeňka Mahlera, který za něj získal Cenu Sazky. Lidice, které začne Alice Nellis coby svůj čtvrtý celovečerní film točit letos na podzim, navíc v únoru získaly rekordní dvacetimilionový grant od Státního fondu kinematografie.

Státní grant je ovšem zhruba jen třetinovou položkou pětašedesátimilionového rozpočtu filmu, který se vrátí k jedné z nejtragičtějších událostí druhé světové války, vyhlazení Lidic po atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha.

"Česká Katyň" z Berlína

V současné době ostatně vzniká hned několik dalších nových českých filmů, které se vrací do válečné či poválečné éry - mezi nimi by hlavním konkurentem Lidic mohl být Najbrtův Protektor, také zasazený do období protektorátu Čechy a Morava.

"Téma Lidic není jednoduché, pro mladou generaci je to jen fráze z dějepisu," říká producent Lidic Adam Dvořák. "My ve filmu ale nechceme budovat žádný akademický pomník, ale spíš to téma zpřístupnit lidem. Je to velká historická událost, která by měla být ve filmu zmapovaná."

Hlavním hrdinou snímku je muž, který jako jediný vyhlazení Lidic přežil, a to proto, že byl ve vězení pro synovraždu. Ztvární jej právě Karel Roden. Hvězdná jména nechybí ani v dalších rolích, objeví se tu také Zuzana Bydžovská, Václav Jiráček, Martha Issová, Ivan Trojan či Milan Kňažko.

Film Lidice má šanci v Česku vyvolat podobně bouřlivé reakce jako nedávná Wajdova Katyň v Polsku. Poláci také Lidice budou koprodukovat, projekt si vybrali na nedávném festivalu Berlinale. V souvislosti s polskou koprodukcí se uvažuje také o polské herecké účasti. Za českou stranu na Lidicích budou spolupracovat rovněž Česká televize a ministerstvo obrany, jeho složky by mohly zapůjčit i historickou vojenskou techniku.

Historie jako lovestory

Režisérka Alice Nellis po třech autorských filmech - Ene bene, Výlet a Tajnosti - vkročí na dosud neznámé území, k historickému dramatu. Adam Dvořák doufá, že právě režie Alice Nellis by k válečnému filmu mohla přitáhnout také ženské publikum. "Film by neměl být vzdálený ženám, je to citlivý film, svým způsobem lovestory," líčí. O scénář Mahlera požádal Dvořák před rokem v zákulisí Českého lva krátce předtím, než za něj spisovatel získal Cenu Sazky.

Alice Nellis nyní se Zdeňkem Mahlerem pracuje na další verzi scénáře, hledají se také nejvhodnější lokace pro natáčení. "Ideálně bychom chtěli najít vesnici a srovnat ji se zemí," popisuje s nadsázkou hledání exteriérů producent Dvořák. Samotné natáčení by mělo začít na podzim a trvat až do jara příštího roku. "Musíme obsáhnout všechna roční období," vysvětluje na české poměry poměrně dlouhé natáčení producent. Premiéra by pak mohla následovat na podzim 2010.

Dvořák je nejen producentem, ale také střihačem snímku, z pozice šéfa distribuční společnosti Bioscop by následně měl film uvést i do českých kin. Za sebou má obdobnou "trojí" zkušenost na filmu Bobule, jehož druhý díl letos vznikne. "Chtěl jsem zkusit sehnat peníze na těžší téma," vysvětluje, proč se pustil do nákladné produkce náročnějšího filmu. "Umělecký a divácký film jsou jako dvě různé sportovní disciplíny. U obojího se běhá, ale přitom je jedno stovka a druhé trojskok. Nelze všechny filmy poměřovat jedním metrem. Bobule jsou disciplína diváckého pobavení, Lidice zas umělečtější. Ale neznamená to, že jedno z toho by mělo být méně hodnotné," dodává Dvořák.

Související