Rozhovor

Řada manažerů a podnikatelů se dnes ocitá v nezáviděníhodné situaci - snižování nákladů, propouštění, rušení výroby. Někteří ale strkají hlavu do písku snad v naději, že se jim krize vyhne. "Přitom je čeká nevyhnutelná prověrka životaschopnosti jejich plánů," říká Martin Vosecký.


HN: Manažeři a zaměstnavatelé dnes prosazují úsporná opatření. Potkáváte i takové, kteří se chovají, jako by měli spoustu času?

Ano, o krizi jen mluví. Nebo objevují řešení, ale s jejich prosazováním nespěchají. Přitom času není nazbyt!


HN: Třeba mají strach se rozhodnout...

Tak těm věnuji anekdotu: Lucifer odchází do důchodu a pozve si své tři syny, aby z nich vybral nástupce. Každého se zeptá: Jak bys donutil lidstvo hřešit tak, aby celé propadlo peklu? Nejstarší syn odvětil, že by vnukl lidem myšlenku, že peklo není. A oni by hřešili tak, až by to vedlo k jejich zániku. Lucifer zavrtěl nesouhlasně hlavou a obrátil se na druhého syna. Vnukl bych lidem, že neexistuje bůh - to by je dovedlo ke zkáze, odvětil prostřední. Ani jeho odpověď neobstála. A co ty, můj nejmladší? Já bych lidem vnukl, že každé rozhodnutí se dá odložit, to dovede lidstvo ke zkáze. A tak Lucifer svěřil peklo nejmladšímu synovi.


HN: Dobře, přežijí ti, kteří se rozhodují rychle. Ale není také důležité se rozhodnout správně?

Jistě a věřte, že kdo přitom pouze přemýšlí o tom, jak přežije krizi, se správně nerozhoduje.


HN: Jaké rozhodnutí je správné?

Odpovím příběhem. Kdysi jsem četl knížku o dvou lidech, kteří utekli z Osvětimi. Chtěli přežít, dostali se až do svobodného světa. Jeden z nich ale chtěl víc než jen přežít. Ve své knize vzpomínal, jak ho drželo při životě, že chtěl říct o Osvětimi pravdu, aby lidé mimo říši věděli, co se děje. To hlavní, čím každý den žil, bylo: Musím tam dorazit a být schopen předat tu informaci. Nejde jen o můj život, ale o životy statisíců jiných. Je přirozené, že jsou dnes firmy i lidé vyděšení, panikaří. Ale mysleme na to příslovečné světlo na konci tunelu, na to, jaká bude naše firma, až všechno přestane. Je to daleko lepší.


HN: To určitě, ale je k tomu zapotřebí plán...

Současné období víc než jindy prověří sílu vize firem i manažerů a to, jak sobě a svým plánům věří.


HN: Některé firmy už sáhly k propouštění - co byste radil těm, které takové rozhodování teprve čeká?

Obávám se, že ač mnozí manažeři znají své zaměstnance dobře, ve finále se rozhodnou špatně. Vnímají na jedné straně své lidi jako osobnosti, na druhé jako čísla. Mají tendenci chránit ty, které znají lépe, a ostatní odstřelit. Bum! Ale co když se právě připravili o šanci něco dělat jinak....


HN: Takže - koho si nechat?

Zkušenější a kvalifikovanější, lidi připravené na to, že jednou přijde rozkvět. Pozor, služebně nejstarší neznamená nejzkušenější či nejkvalifikovanější! Dejme tomu, že mi ze tří výrobních linek postačí kvůli poklesu zakázek jen jedna. A mám k těm linkám tři "sady" operátorů s obsluhou. Není ojedinělé, že rozhodnutí zní: Vyhodit dva operátory s obsluhou. Než tohle, je lepší propustit všechny z "obsluhy" a nechat si na lince dva operátory, kteří kvalifikovaně zastanou potřebné role. Další věc je, nerozejít se s propouštěnými lidmi ve zlém.


HN: Někteří manažeři si možná říkají, že už je stejně nebudou potřebovat...

Pokud firma přežije, jednou začne zase lidi nabírat. Učiní tak všichni a opět uslyšíme pláč "nejsou lidi". Přitom je levnější než naprostého novice znovu přijmout někoho, kdo už zná a umí a v zásadě se nemusí zacvičovat. Způsob, jakým někoho vyhodím, ovlivní i lidi, kteří zůstanou, popřípadě přijdou. Řeknou si, aha, příště takhle zametou i se mnou. V jedné, tenkrát státní bance, šeredně zatočili s generálním ředitelem a mimo jiné mu odmítli dát slíbený zlatý padák. Pak za něj dlouhé měsíce marně hledali náhradu. Všichni kandidáti se báli, nechtělo se jim na sebevražednou misi.


HN: Co jde z krize vytěžit?

Je doba na to, aby si firma chytla šikovné lidi, protože dnes je jich na trhu spousta. Firmy se soustředí, jak se dostat z krize a přitom nevnímají příležitosti, které vznikají na měnícím se trhu kolem. Úspěšní berou tržní podíl těm, co pouze bojují o život. Kupují od nich lidi a svěží technologie. A investují do zákazníků a vzdělávání svých lidí.


HN: Dnes, v době úspor?

Ano. Ceny školení i poradenských služeb jdou dolů. Řada školicích firem končí a jejich lektoři jdou na volnou nohu, nabízejí dobré ceny. Firmy toho využívají pro tréninky zaměstnanců, třeba obchodních zástupců.


HN: Představme si, že už je po krizi. Co byste doporučil firmám, které ji s odřenýma ušima přežijí? Jaké poučení si vzít propříště?

Naučit se myslet na to, že studna se má vykopat dříve, než dostanete žízeň. Opravdu se to vyplatí. Dokazuje to třeba zkušenost pražského hotelu Hilton v době povodní. Ještě než se potopa vlila do jejich garáží, nechal je ředitel hotelu zaplavit, takže voda s veškerým nánosem šla kolem. Díky tomu se tam nedostala špína a binec. Situaci tehdy zvládli fantasticky, protože měli BCP.


HN: Můžete vysvětlit, co to je?

Byznys Continuity Plan. Je to praxe známá v řadě firem - vedení má kontakty na klíčové lidi, kteří vědí, jak se v různých kritických situacích chovat, a existuje plán řešení. Takže zatímco řadě podnikatelů firmu zaplavila voda a bahno, ředitel Hiltonu, když věděl, že voda stoupne, jen provedl smluvená opatření, která hotelu ublížila nejméně. Na krizi se prostě má firma připravovat v době, kdy je skvěle. Když jsou manažeři v krizi, rozhodují se pod tlakem, sami. Když je na to relativně klid, mají čas a peníze na poradce, mohou přezkoumávat rozhodnutí a jejich dopady - to je poučení pro příští konjunkturu. Někdo jistě namítne, že povodeň není finanční krize, to je pravda. Mají však jedno společné. Štěstí přeje připraveným!

 

Martin VOSECKÝ (44 let) je personální poradce, zakladatel a majitel společnosti Catro. Zabývá se personálním a firemním poradenstvím, vyhledáváním talentů. Původně vystudoval FAMU, obor animovaný film. Z něho odešel kvůli svému bratrovi, kterému nejprve jen pomáhal rozjíždět firmu, ale nakonec u poradenství zůstal dodnes. Spolupořádá také diskusní konference pro manažery.

 

Online rozhovor

Co se děje ve firmách v době krize? Proč je důležité rychle provést změny a jaké? Ptejte se Martina Voseckého ze společnosti Catro, personální a podnikové poradenství. On-line rozhovor se uskuteční ve čtvrtek 12. března od 13. hodiny. Otázky lze klást na http://kariera.ihned.cz/online-rozhovor.

Související