Čeští autodopravci, provozující mezinárodní autodopravu, mají šanci získat více zakázek v zahraničí. Koncem dubna totiž skončí přechodné období, v jehož průběhu mají dopravci s výhradním sídlem v Česku zakázáno nabrat při dovozu do mnoha zemí Evropské unie nové zboží a převézt ho v rámci dané země.

"Oproti místním firmám nás to znevýhodňuje," stěžuje si Luboš Miška, jednatel kuřimské firmy Miška Trans. "Když složíme například v Německu zboží a další máme nabrat o sto kilometrů dál, musíme jet celou cestu prázdní," dodává.

S tím bude od 1. května konec. Dopravcům se otevřou nové trhy v Itálii, Rakousku, Velké Británii, Německu, Francii, Dánsku a Řecku. "Výjimkou v EU zůstane Bulharsko a Rumunsko, kde to mají recipročně zakázáno až do konce roku 2011," říká Arthur Braun, partner advokátní kanceláře bpv Braun Haškovcová.

Dodržení místních předpisů

Přestože dopravci oslovení HN byli v souvislosti s ukončením přechodného období optimističtí a odhadovali případný nárůst zakázek na pět až 20 procent, věc není zdaleka tak jednoduchá. Zakázky sice získají, ale pouze za určitých podmínek.

"Podobnou dopravu bude možné provozovat jenom v souladu s předpisy země, ve které bude chtít firma zboží převézt," říká Jan Medveď z odboru legislativy a mezinárodních vztahů sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. A ty se mohou stát od státu podstatně lišit.

Zatímco na Slovensku stačí pro uskutečnění převozu pouhé razítko z městského úřadu pro Bratislavu 1, jinde je to komplikovanější. "Například v Rakousku je potřeba získat předem souhlas na ministerstvu dopravy a kabotáž (přepravní služba v rámci určité země bez překročení hranic - pozn. red.) nelze provádět déle než 60 dnů v roce," říká Jan Medveď. Podobný souhlas jako v Rakousku je nutné získat například i ve Francii.

Jednotná pravidla v EU

Problém je přitom podle Jana Medvedě spíše politický než ekonomický. "V západní Evropě, kde jsou pravidla pro místní firmy zcela uvolněná, má podobná doprava na trhu podíl ve výši maximálně dvou procent," říká Medveď. Místní firmy by to podle něj nepoškodilo.

Problémy si uvědomuje i Evropská komise, která se chystá zavést jednotná pravidla pro celé území Evropské unie.

Podle informací Česmad Bohemia by pak mohli dopravci uskutečnit v návaznosti na mezinárodní dopravu tři vnitrostátní jízdy v průběhu jednoho týdne. "Otázka ovšem je, jestli se podobné nařízení podaří uvést v činnost do konce dubna," uzavírá Medveď. Dopravcům totiž pak nezbude nic jiného než si zjistit podmínky, které v dané zemi platí, a občas podstoupit i složitou administrativu, nebo dále jet naprázdno.