Nejjednodušší variantu převozu v zahraničí koupeného vozu představuje odtahová služba. Tento způsob přepravy nabízí zejména úsporu času. Nemusíte totiž vyřizovat registrační známky a pojištění odpovědnosti v zahraničí. "Například v Itálii je v podstatě nemožné vyřídit všechny formality spojené s převozem koupeného vozu po vlastní ose v průběhu jednoho dne," upozorňuje Libor Běhálek, jednatel brněnské společnosti Silber, která se na dovoz vozů ze zahraničí specializuje již několik let.

Právě byrokracie je podle něj důvod, proč přibližně sedm z deseti individuálně dovážených automobilů přivezou do České republiky specializované firmy.

Odtah stojí 10 až 25 korun za kilometr

Cena odtahu se liší podle cenové politiky odtahových služeb a pohybuje se v širokém rozmezí 10 až 25 korun za ujetý kilometr. Zákazník by si měl dát pozor na to, zda odtahová služba do této ceny započítala také náklady na dálniční poplatky či mýtné nebo zda počítá s delší trasou po neplacených silnicích. U nejoblíbenějšího dovozu aut z Německa žádné další poplatky nejsou, náklady na dovoz se tak dají snadno vypočítat.

Pokud půjde o odtah vozu na velké vzdálenosti, například z Francie nebo Pobaltí, je vhodné se dopředu dohodnout na způsobu případného ubytování na cestě a s tím spojených nákladech.

K dovozu je nutné povinné ručení i registrační značka

Druhou variantou převozu je cesta po vlastní ose, kdy v jednom automobilu vyjedou dva řidiči a po nákupu se oba vracejí v jednom voze. Této variantě dnes více než kdy jindy nahrává nízká cena benzinu, která za půl roku klesla téměř o deset korun na litru. Kilometr jízdy dnes při osmilitrové spotřebě na 100 kilometrů stojí dvě koruny za palivo. Výslednou částku zvýší nutnost pro automobil dojet, obvykle jiným vozem. Vzdálenost mezi místem nákupu a domovem je tak nutné vynásobit třikrát a k tomu připočítat cenu pohonných hmot. Přesto ve výsledku půjde o výrazně nižší částku než v případě odtahu. To platí hlavně v případě, že s sebou má budoucí majitel nového vozu jako řidiče kamaráda, který nepožaduje jinou protihodnotu, než lahev alkoholu nebo jinou drobnou pozornost.

Cena spotřebovaného paliva ale není jediný náklad, se kterým je nutné počítat. Nejvíce peněz, kromě občerstvení po cestě či případného ubytování, stojí administrativní poplatky spojené s uvedením koupeného vozu do provozu. Bez povinného ručení v Evropské unii automobily na silnici nesmí. Cena krátkodobého povinného ručení dosahuje v průměru desítek eur při platnosti na jeden týden. Uzavřete ho na evidenčním úřadě v zemi, kde auto kupujete. Obratem získáte převozní registrační značky.

"Jedním z omylů je víra, že německé dočasné převozní značky se žlutým pruhem platí i u nás. To je veliký omyl. Za hranicemi SRN je takový vůz považován za vozidlo bez registrační značky a platného technického průkazu. Proto je nutné připlatit za mezinárodní převozní značky s cenou okolo 160 eur," radí Jakub Vlášek z www.odtahovka.info. Pokud je kupovaný automobil starší a nemá platnou STK a emise, je nutné ještě navštívit kontrolní stanici a zaplatit dalších přibližně 100 eur, tedy asi 2900 korun.

O tom, který způsob dopravy zvolit, se musí každý kupec rozhodnout sám. Pokud jde o nový vůz, je levnější vlastní odvoz. Nemusíte totiž platit kontrolu u STK. Odtahová služba se vyplatí hlavně ve chvíli, kdy bydlíte do 100 kilometrů od německých nebo rakouských hranic, nebo když nechcete vyřizovat formality na zahraničních úřadech.

Odtahovka nabízí ještě jednu výraznou výhodu - slušná firma, která tyto služby nabízí, je pojištěná proti škodám, které se mohou po cestě stát.

Počítat náklady na ten či onen způsob dopravy ale nemusejí zákazníci specializovaných firem, které se dovozem aut z ciziny přímo zabývají. Předem znají cenu za dovoz automobilu včetně všech poplatků, a to i těch, které kupce čekají na českých úřadech. Za tuto službu si dovozci účtují přibližně pět procent z ceny kupovaného vozu.

090216_20c.jpg 

I PŘEVOZ NĚCO STOJÍ. Při dovozu auta na vlastní pěst, platíte nejvíce za poplatky spojené s uvedením koupeného vozu do provozu.

090216_20dp.jpg