Razantní pokles poptávky a prohlubující se vývozní potíže tuzemských firem jsou pro CzechTrade výzvou k vyšší aktivitě. To, co může být pro tuzemské exportéry z pohledu zajištění nových zakázek zajímavé, je totiž řada nových služeb a změny ve struktuře zahraničních zastoupení této vládní proexportní agentury. Její představitelé proto očekávají, že se na ně začne obracet více exportérů, než tomu bylo doposud. A to nejen malé a střední firmy.

Zejména zahraniční kanceláře jsou klíčovou přidanou hodnotou agentury. Je proto jen dobře, že reaguje na aktuální požadavky podnikatelů a připravuje se na nové destinace. Jak ostatně naznačuje říjnový Exportní výzkum DHL, největší zájem tuzemských exportérů je o otevření dalšího zastoupení v Rusku, Kazachstánu či v některé z dalších zemí SNS.

"Na základě zájmu tuzemských firem připravujeme otevření zastoupení právě v Kazachstánu. Je to obchodně zajímavá země, přičemž záběr kanceláře by mohl být i na některé okolní země. Kancelář by mohla být otevřena nejspíše v druhé polovině roku," říká Ivan Jukl, generální ředitel agentury CzechTrade.

Koncem loňského roku byla také obnovena činnost kanceláře v Mexico City. "Zastoupení prochází znovuzrozením poté, co do jeho čela nastoupila nová ředitelka Alice Dokoupilová. Zná perfektně místní prostředí, má osobní kontakty a již ukázala, že obchod dokáže rozhýbat," uvádí Ivan Jukl.

Mělo by dojít k rozšíření působnosti zahraničních kanceláří v Bělehradu a v Záhřebu o Bosnu a Hercegovinu a Makedonii. Utlumena byla činnost v Budapešti, neboť zájem exportérů o služby CzechTrade v této zemi nebyl příliš vysoký.

Pro CzechTrade však nadále zůstává prioritou Rusko, jeho ohromný trh a neutichající zájem o něj ze strany českých firem. "Z hlediska vývozů našich klientů je vůbec nejúspěšnější pobočka v Petrohradu, druhou je Jekatěrinburg," poznamenává Ivan Jukl s tím, že značná poptávka je i po službách ve Vietnamu.

V současnosti má tedy CzechTrade 33 zahraničních zastoupení, která nabízejí široké spektrum služeb, zejména pak vyhledávání obchodních partnerů a zjišťování jejich zájmu o spolupráci.

Poměrně novou službou pro exportéry jsou exportní tréninková centra, která jsou k dispozici ve 14 zahraničních kancelářích CzechTrade. "Je to pomocný nástroj pro firmy při vstupu na zahraniční trh v době, kdy se firma rozhoduje, zda si otevře vlastní zastoupení. V počáteční době si pod vedením ředitele zahraniční kanceláře CzechTrade může zástupce firmy vyzkoušet, zda se jí to vyplatí," vysvětluje záměr Milan Ráž, ředitel odboru prodeje a strategie. Důležité je, že se tímto způsobem může ušetřit podstatná část nákladů. Poplatky se pohybují v průměru kolem 30 tisíc korun měsíčně. Navíc v řadě zemí jako Čína nebo Vietnam je z hlediska prestiže důležité, že firma sídlí na společné adrese s vládní agenturou.

Pomocníkem při pronikání na zahraniční trhy může být další služba CzechTrade, a to inovovaný Adresář českých exportérů. V jeho rámci se firmy mohou prezentovat v šesti jazycích, které si zvolí z nabídky třinácti jazyků. Výhodou jsou příznivější ceny, než za jaké by servis pořídily v komerčním sektoru. Cena placených záznamů je necelé tři tisíce korun u rozšířené prezentace firmy a dalších necelých pět tisíc korun za podrobnou prezentaci výrobku nebo služby. Předností je, že zvolená technologie řadí Adresář českých exportérů v běžných internetových vyhledávačích mezi přední odkazy. (Další informace lze najít na webové adrese http://exporters.czechtrade.cz.)

Uvedený adresář je součástí nabídky CzechTrade týkající se prezentace firem v cizině, zejména na veletrzích a výstavách. (Informace najdete na www.czechtrade.cz.) "Plánovaných je v zahraničí téměř sto akcí," poznamenává Milan Ráž. Podstatné je, že exportéři mohou ještě před samotnou účastí na veletrhu či výstavě využít podporu agentury a její konzultanty v regionu. (Informace o regionálních konzultantech najdete na www.czechtrade.cz/info/konzultanti.)

V každém případě se exportéři mohou dostat k poměrně fungujícímu informačnímu systému, ať už na stránkách samotné agentury, tak na portálu www.businessinfo.cz či na www.export.cz, které nabízejí on-linové databáze poptávek, tendrů či investičních pobídek. "Naší snahou je letos aktivovat co nejvíce zdrojů poptávek, iniciovat obchodně-ekonomické úseky zastupitelských úřadů a spolupracovat se zahraničními ambasádami v Praze, ať už jde o čínskou, indickou, egyptskou, moldavskou a další," říká Jana Falathová z odboru exportních příležitostí CzechTrade.

Agentura nabízí také vějíř akcí informační podpory exportérů. Vedle teritoriálních, odborných a cross-culture seminářů, konferencí či e-learningových kurzů v rámci Exportní akademie nabízí agentura i firemní školení šité na míru pro konkrétní trh. Vedle toho se například připravuje aktualizovaná teritoriální informace z více než 90 zemí, která bude poskytována na CD. Zástupci firem jsou velmi navštěvované bezplatné konzultace s řediteli zahraničních kanceláří. Příští setkání se koná ve dnech 17. a 18. února v Praze, přičemž přihlásit se je možné prostřednictvím regionálních konzultantů.

A ještě jednu oblast má CzechTrade na starosti. Zhruba před půl rokem pod něj přešla podpora průmyslového designu v Česku. Analýzu stavu designu, jejíž zprostředkování agentura nabízí, využily již na čtyři desítky firem. "Cílem je, aby podnik, který chce inovovat design svých výrobků, u nás našel komplexní podporu," vysvětluje Ivan Jukl. Podle něj byl loňský rok rekordní vzhledem k 28 tisícům odpracovaných hodin pro exportéry i přínosu pro objem jimi vyvezeného zboží a služeb za 3,5 miliardy korun za podpory CzechTrade. Není vyloučeno, že letošek přinese nový rekord.

Jestliže o služby agentury projevovaly zájem hlavně střední firmy, letošní krizový rok může přivést do jejích kanceláří i větší subjekty. Mohla by se změnit i oborová struktura. Dosud potravinářské firmy představovaly 15 procent všech klientů, strojírenské podniky 13 procent a vývozci stavebních materiálů také 13 procent.

Současná situace nahrává tomu, aby firmy využily poměrně příznivých cen služeb agentury, zkušenosti jejích zástupců a rozvětvenou síť vyhledávání nových příležitostí. Věřme, jak říká náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR Milan Hovorka, že "žádná zahraniční příležitost pro české podnikatele nezůstala nepovšimnuta. To je přece úkolem státní správy."

090129_28a_ex.jpg