Je libo do nádrže deset kilo vodíku? Tahle otázka už brzy nebude znít motoristům v Česku nepatřičně. Ústav jaderného výzkumu v Řeži u Prahy (ÚJV) ve spolupráci se společností Linde Gas, otevřou v květnu v Neratovicích první čerpací stanici, která místo benzinu, nafty či LPG nabídne řidičům čistý vodík.

První vodíková pumpa na území nových členských států Evropské unie vyroste po třech letech příprav. A bude postavena "na dojezd" od nejbližší německé vodíkové pumpy v Drážďanech.

V počátku nebude mít pumpa příliš mnoho zákazníků - vodík u ní bude tankovat jen jeden autobus neratovické městské dopravy firmy Veolia Transport. Speciálně pro tento případ ho vyrobila plzeňská Škoda Electric. Autobus, který využívá vodíkových palivových článků k výrobě elektrického pohonu, už v současné době prochází homologací.

 

Přečtěte si také

 

Napojení na německou vodíkovou trasu

V budoucnu by však měly přibýt další autobusy, případně i osobní vozy. Třeba takové, jaké už sériově prodává automobilka Honda ve Spojených státech. Česko se ale neratovickou "vodíkovkou" v budoucnu napojí na německou "vodíkovou trasu" a bude tedy dostupné i vozům, které už nyní na západ od našich hranic vodíkový pohon využívají.

"Naše stanice má význam, i když ji zatím bude využívat jen jeden autobus. Jde o to ukázat veřejnosti, jak tato alternativa k fosilním palivům funguje," říká šéf projektu z ÚJV Řež Luděk Janík.

"Původní projekt vodíkové dálnice v Německu předpokládá rozšíření na všechna velká města. Chceme představit vodík jako alternativní palivo i v České republice," přidává se Zbyněk Brada, manažer produktu z Linde Gas.

Náklady na projekt: 83 milionů korun 

Náklady na celý projekt vycházejí zhruba na 83 milionů korun, z toho 75 procenty přispěla Evropská unie a český stát. Polovinu z celkových nákladů stojí podle informací HN pořízení autobusu.

Spotřeba neratovického autobusu se odhaduje na 8 kilogramů vodíku na 100 kilometrů. Náklady na kilometr jízdy jsou řádově srovnatelné s naftovými autobusy, podstatnou výhodou oproti klasickému palivu jsou však nulové emise. Přesněji - pouze vodní pára.

Vodík jako palivo budoucnosti má dnes řadu příznivců i odpůrců. "Já ale vodík považuji za jedinou možnou alternativu k benzinu a naftě. Do deseti let očekávám, že dojde k většímu rozšíření tohoto paliva," prorokuje šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček.

V Evropě funguje dnes několik desítek vodíkových pump - především v Německu.

090128_17b.jpg
Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa moderních technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každý pátek v podvečer najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru