Tendr na prodej Českých aerolinií právě začal. Hlásit se budou hlavně ty firmy, kterým se český dopravce bude hodit pro jejich další rozvoj. Zájem zatím potvrdily pouze ruský Aeroflot a česká společnost Travel Service, za kterou většinově stojí islandská Icelandair Group.

Předseda vlády Mirek Topolánek ale předpokládá, že z prvního kola, které vyřadí "strategicky nevhodné", zájemce, postoupí pět až sedm firem. Od nich se očekává zhruba 4,5 až pět miliard korun.

"Šest miliard by již bylo přeplácení. Zájem budou mít navíc jen ti, komu koupě ČSA nabídne nové možnosti," říká analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. Rusové o ČSA stojí, chtějí se dostat blíže k evropským zákazníkům, a přiblížit se tak pozicím, které po pádu Sovětského svazu ztratili. Zajímavá je pro ně i dohoda mezi EU a USA Open Sky (Otevřené nebe), na které se ČSA podílí.

Právě Aeroflot byl důvodem debat o možném zpřísnění podmínek privatizace. "Vidíme tu výrazná bezpečnostní rizika. V tomhle případě určitě nesmí být hlavním kritériem soutěže jen cena," uvedl například šéf lidovců Jiří Čunek. Podobně smýšlejí i piloti ČSA, kteří vládě navrhovali podmínky, které by Aeroflot vyloučily.

Ruský investor naopak nevadí ani ministru financi Miroslavu Kalouskovi, který privatizaci řídí, ani ministrům ODS. Rusů se zastal i šéf ČSA Radomír Lašák. Aeroflot by podle něj mohl Čechům pomoci na rychle rostoucí ruský trh.

Aeroflot ale bude potřebovat českého partnera. Ve hře jsou finanční skupiny J&T, Penta i PPF.

Racionální důvody ke koupi ČSA mají i v Travel Service. Největší český soukromý dopravce chce růst a koupě většího státního rivala je nejsnazší cestou. Mateřské společnosti Icelandair Group by získání ČSA pomohlo vykročit výrazněji na východní trhy.

Podle Procházky se do tendru přihlásí pravděpodobně i Air France. "V rámci aliance Sky Team tak trochu bojuje s Lufthansou, kdo víc poroste," vysvětluje. Lufthansa podle něj už apetit mít nebude. Pod svá křídla v posledních měsících schovává belgické i rakouské aeroliniie a nově jedná i se skandinávskými.

Procházka míní, že se Air France spojením s nizozemskou KLM a ohlášeným nákupem čtvrtinového podílu v italské Alitalii ještě nevyčerpala. Vstup do ČSA by pro ni nebyl ničím novým. V roce 1992 získala téměř 20 procent akcií Českých aerolinií, po dvou letech je ale státu vrátila.

Očekává se, že mezi zájemci bude i čínská letecká společnosti China Southern. Největší asijský dopravce, kterého téměř z poloviny vlastní soukromí investoři, je také členem aliance Sky Team. Rychle rostoucí dopravce zatím uskutečnil akvizice pouze v Číně. Případný nákup ČSA by tak mohl být vykročením na nové trhy.

Privatizace ČSA

- 1923 - Československé aerolinie vznikly jako státní podnik.

- 1992 - První privatizace v dějinách firmy. ČSA se mění na akciovou společnost a vstupují do ní francouzské aerolinie Air France společně s Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj. Každý z nich platí 30 milionů za 19,1 procenta akcií. Stát si ponechal 49 procent. Zbytek získala například města Praha a Bratislava.

- 1994 - ČSA se propadly do ztráty a firma ztrácí podíl na trhu. Air France a EBRD nařkly vládu ze špatného ocenění ČSA v roce 1992 a chtějí zpátky 25 milionů dolarů. Vláda ale jejich návrh nepřijala a naopak je vyzvala k navrácení akcií s tím, že pod Francouzi nemá firma budoucnost. Podíl Air France končí v Konsolidační bance.

- 1995 - Československé aerolinie po rozpadu federace mění název na České aerolinie.

- 2004 - Vláda sociální demokracie chce rozhýbat privatizaci státních společnosti. I u ČSA preferuje prodej přes burzu, a to "brzy". V dalších letech se ale ČSA dostává do ztráty.

- duben 2008 - Stát začíná hledat poradce pro privatizaci ČSA. Ve hře je stále možnost privatizace přes burzu, studie ale preferují prodej strategickému partnerovi.

- srpen 2008 - Společnost Deloitte Advisory / CMS Cameron McKenna byla vybrána jako privatizační poradce. Kvůli odvoláním je ale smlouva podepsána až v prosinci.

- listopad 2008 - Náměstek ministra financí Eduard Janota nevylučuje, že by se privatizace mohla kvůli krizi odložit.

- leden 2009 - Privatizace začíná, vybírá se strategický investor.