090119-05_info.gif- Stavba dráhy rychlovlaku Praha-Kladno se zpozdí nejméně o dva roky

- Brzdí ji nevyřešené financování i územní plán


O Vánocích 2013 měly pendlovat mezi pražským letištěm a centrem města rychlovlaky. Tedy alespoň podle memoranda, které loni v dubnu zveřejnil pražský magistrát a ministerstvo dopravy.

Už teď je ale zřejmé, že první rychlovlaky vyjedou nejméně o dva roky později. Není jasné ani to, z jakých zdrojů bude stavba financována, a vyřešené nejsou ani všechny změny územního plánu, bez nichž není možné se stavbou začít.

Finance a pozemky

Dopravní expert Petr Moos, který se na projektu rychlodráhy nazvané Aircon podílí, vidí dva roky jako spodní hranici zpoždění, které projekt může nabrat.

"Potřebné změny územního plánu magistrát neodsouhlasí ze dne na den a financování celé akce musí schválit vláda. Návrh financování přitom ještě ani není hotový," vysvětluje Moos.

Na projektu se podílela i Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC), která se stará o koleje, po nichž vlaky pojedou. "Stavba bude trvat tři a půl roku až čtyři roky. Pokud mají vlaky začít jezdit v roce 2013, musí se začít stavět co nejdřív," říká mluvčí SŽDC Pavel Halla. "Vše závisí na dalším průběhu projednávání. Nelze předvídat, kolik přijde odvolání a třeba i soudních jednání," dodává další pracovník SŽDC, Jiří Šťastný.

Karel Hanzelka, tiskový mluvčí Ministerstva dopravy, připouští, že s majiteli některých pozemků v Praze 6 se ještě nepodařilo uzavřít dohodu. Právě oni by mohli zahájení stavby zablokovat, protože jejich majetek bezprostředně sousedí s plánovanou dráhou rychlovlaku.

Čtyři, nebo dva a půl

Naopak Emanuel Šíp, náměstek ministra dopravy, věří, že rychlovlaky do prosince 2013 vyjedou. "Dá se to stihnout, v nejhorším se některé dílčí práce dokončí už za provozu," tvrdí. Podle něj je možné dvacetimiliardový projekt realizovat i za dva a půl roku. "Bude to stavět ten, kdo stihne kratší termín. Nemusí to být SŽDC," říká Šíp.

Problém nevidí ani v tom, že zatím není jasné, kdo stavbu zaplatí. Hovoří se o dvou variantách - kromě možnosti, že peníze dá stát, je ve hře i soukromý investor, který by pokryl část nákladů. Koncem roku 2009 by podle Šípa mohl začít výběr firmy, která stavbu realizuje, práce by začaly na přelomu let 2010 a 2011. "V roce 2013 vlaky zkrátka nepojedou," odmítá Šípovy plány Petr Moos, který dokumentaci a stavby podrobně zná.

Kromě rychlodráhy má na letiště podle stávajících plánů vést i prodloužená trasa metra A. Praha tak bude unikát. Takto velkoryse řešenou dopravu mají jenom největší evropská letiště, například londýnské Heathrow.


090119-05_letiste.jpg

KUDY RYCHLE Z LETIŠTĚ? Veřejnou dopravu na letiště v Praze - Ruzyni zajišťuje jen autobus. Alternativou je už jen auto či taxík. Stavba rychlodráhy, ani metra ještě nezačala.

Související