Německé aerolinky Lufthansa zřídí od počátku příštího roku svou vlastní italskou leteckou společnost. Lufthasa tak chce posílit svou pozici na lukrativním italském trhu.

Nové aerolinie ponesou název Lufthansa Italia a jejich hlavním centrem bude milánské letiště Malpensa, které bylo donedávna klíčovým působištěm italské letecké společnosti Alitalia. Ta však své aktivity na tomto letišti výrazně omezila, aby snížila náklady.

"S Lufthansou Italia si zajistíme důležitou pozici na italském trhu, který má potenciál k růstu," zdůvodnil vznik nových aerolinek pro agenturu Reuters šéf Lufthansy Wolfgang Mayrhuber.

Lufthansa Alitalia bude létat do osmi evropských destinací. Mezi ně bude patřit například letiště Charlese de Gaulla v Paříži či londýnské Heathrow. První lety se uskuteční v únoru příštího roku se šesti stroji Airbus A319.

Zpráva o nových aerolinkách přichází v době, kdy se o Lufthanse spekuluje jako o možném partnerovi Alitalie. Vedení Lufthansy včera potvrdilo, že zřízením italské společnosti si neuzavírá dveře k jednání o alianci s Alitalií. Další leteckou společností, která má zájem o minoritní podíl v Alitalii, je Air France-KLM.

Italská vláda minulý týden schválila prodej části Alitalie konsorciu domácích investorů CAI. Převzetí již posvětila i Evropská komise. CAI, které sdružuje 16 italských podnikatelů, však musí zvýšit svoji původní nabídku ve výši jedné miliardy eur (zhruba 25,6 miliardy korun) o 52 milionů eur. K převzetí Alitalie konsorciem CAI by mělo dojít počátkem prosince.

Předseda CAI Roberto Colaninno potvrdil, že skupina nyní vyjednává s oběma leteckými společnostmi, tedy s Air France-KLM i Lufthansou. Očekává se, že zahraniční partner koupí v Alitalii 20procentní podíl. Šéf Lufthansy Mayrhuber však uvedl, že o výši podílu a ceně se zatím nediskutovalo.

Alitalia se navíc stále potýká s protesty pilotů a palubního personálu. Těm se nelíbí změny, které se ve firmě chystají kvůli převzetí části aerolinek konsorciem CAI. Především jim vadí plánované propouštění. CAI si chce ponechat část současných zaměstnanců Alitalie, s těmi však musí nejprve současná firma ukončit pracovní poměr a poté s nimi podepíše novou smlouvu CAI.

Alitalia musela kvůli protestům zrušit stovky letů a minulý týden uvedla, že až do konce listopadu zruší denně 100 ze svých 600 letů. Na základě nového úterního rozhodnutí by však měl počet denních letů klesnout až na polovinu.

081127_18.gif