Vedení amerického výrobce letadel Boeing a předáci odborového svazu IAM v pondělí uzavřeli předběžnou dohodu, která má ukončit třetí nejdelší stávku - trvá od 3. září - v historii firmy.

Odborový svaz IAM, který sdružuje 27 tisíc mechaniků Boeingu, souhlasí s novou pracovní smlouvou na čtyři roky. Firma Boeing se s odbory dohodla až na čtvrtý pokus a s pomocí federálního zprostředkovatele.

Novou smlouvu musí nyní schválit členové IAM. Hlasování má proběhnout za tři až pět dní, uvedla agentura AP.

Podle odhadů analytiků každý den stávky znamená pro Boeing, který je největším výrobcem letadel na světě, ušlé zisky ve výši 100 milionů dolarů.

Stávkující zaměstnanci přišli o zdravotní pojištění a dostávají od odborů náhradu mzdy jen ve výši 150 dolarů týdně. "Po 52 dnech stávky se nám podařilo dosáhnout podstatného zlepšení oproti návrhu Boeingu z 3. září, který jsme zamítli," prohlásil prezident odborového svazu IAM Tom Wroblewski.

Nová pracovní smlouva nabízí zaměstnancům Boeingu 15procentní nárůst mezd a zvýšení příspěvků na penzijní připojištění. Dosud společnost Boeing nabízela zvýšení platů o 11 procent. Boeing ustoupil i v příspěvcích na zdravotní pojištění, které se nezvýší. Původně totiž firma požadovala, aby zaměstnanci přispívali na zdravotní pojištění vyššími částkami než doposud. Smlouva dále zajistí ochranu pracovních míst a omezí využívání externích pracovníků.

Podrobnosti dohody zatím nebyly zveřejněny.

Jakmile stávka skončí, pozornost se zaměří na nápravu jejích nepříznivých dopadů. Jde zejména o zdržení dodávek nového letounu 787, který měl poprvé vzlétnout ještě letos. Přitom podle původních záměrů měl být letoun uveden do provozu již loni v létě. Kvůli problémům ve výrobě však k tomu nedošlo. Světové aerolinie si objednaly zhruba 900 letounů 787.

Mechanici Boeingu zahájili v září stávku poté, co odborový svaz IAM zamítl návrh firmy, který nabízel 11procentní nárůst mezd. Odbory totiž požadovaly zvýšení platu o 13 procent. Oba tábory se vrátily k jednacímu stolu v polovině října. Za posledních dvacet let jde v Boeingu o čtvrtou stávku. V roce 1969 trvala 69 dní a v roce 1989 pak 48 dní.