Během pár měsíců bude v Praze otevřena první restaurace Burger King. Řetězec s rychlým občerstvením, který v USA zdárně konkuruje známé síti McDonald's, má velké plány nejen v Česku, ale i v celém regionu. Chce se totiž stát jedničkou evropského trhu.

"Naše strategie je být dominantní společností v regionu střední a východní Evropy," potvrdil pro Hospodářské noviny Daniel Kasper, prezident pro značku společnosti Burger King.

První podmínka ke splnění tohoto cíle byla splněna minulý týden. Společnost AmRest, která bude restaurace Burger King v Česku provozovat, podepsala finální dohodu o získání licence na provozování fastfoodů této značky.

"Díky tomu je nyní Burger King zastoupen v Polsku, Bulharsku a už brzy otevřeme i v Česku. Český, slovenský a slovinský trh jsou pro nás velmi důležité, proto jsme se na vstup připravovali velmi pečlivě," dodává Kasper.

Firma chce stejně jako její konkurence otevírat restaurace ve velkých obchodních centrech. Podle informací HN proto už delší dobu jedná s developery a provozovateli nákupních středisek.

V jejím hledáčku je například centrum Arkády Pankrác, které otevře své brány ještě do konce letošního roku. Ale také již postavené galerie, například pražské Palladium či Centrum Chodov.

Drby, nejlepší reklama

Stejně jako třeba řetězec kaváren Starbucks, který také patří do portfolia společnosti AmRest, ani Burger King nechce ve svém boji o post jedničky sázet na nějak extrémně vysoké investice do reklamy.

"Většina našeho promo se už nyní děje hlavně díky fanouškům Burger Kingu. Lidé, kteří si hamburgery z našich restaurací oblíbili a říkají o nich svým známým, to je ta nejlepší reklama," dodává Kasper.

Burger King, který má své sítě v pětašedesáti zemích světa, proslul hlavně se svým sendvičem s názvem Whopper a masem, které má podle reklamního sloganu "kouřovou grilovanou chuť".

Rychlému občerstvení se v Česku daří. Podle odhadů odborníků je tu nejrůznějších stánků či restaurací na třináct tisíc.

Klobása versus pizza

Jedničkou trhu je McDonald's. Jeho více než sedmdesát provozoven v loňském roce navštívilo v Česku 53 milionů zákazníků, kteří u něj utratili 3,2 miliardy korun.

Daří se i "kuřecímu" řetězci KFC a pomalu se začíná prosazovat i síť Subway, která sází na obložené housky.

Konkurence na českém trhu by se však už brzy mohla ještě více zvýšit.

Kromě Burger Kingu má totiž do Česka našlápnuto i další americký řetězec s rychlým občerstvením - New York Pizza.

"Česko je pro nás zajímavý trh a chceme tam vstoupit přes franšízu," potvrdila nedávno pro Hospodářské noviny Susan P. McDaniel, která má franšízy New York Pizzy na starosti.

To na domácím, tedy americkém trhu má Burger King mnohem více silných konkurentů.

Mezi ně se dají započítat kromě i v Česku známých KFC a Subway a brzy možná i Pizza Hut také řetězec Wendy's, jenž se proslavil svými "domácími" hamburgery a hranolkami. Nebo podobné řetězce Hardie's a Carl JR, které nabízejí stejný sortiment.

Trochu odlišná jídla nabízí další silný řetězec s rychlým občerstvením - Taco Bell. Ten se soustředí na mexickou kuchyni.

 

Čeští konkurenti Burger king

McDonald´s

Na český trh vstoupil tento americký řetězec před šestnácti lety a jeho restaurace v Česku navštívilo již téměř 400 milionů lidí.

Společnost má v tuzemsku 77 restaurací a během prvních patnácti let zde utržila 20,6 miliardy korun. V loňském roce McDonlad's v Česku zažil historicky nejúspěšnější rok - roční tržby vzrostly na 3,2 miliardy korun.

KFC

KFC neboli kuře z Kentucky. V Česku začal tento řetězec prodávat o dva roky později než McDonald's. První restaurace byla otevřena v roce 1994 ve Vodičkově ulici v Praze.

Dnes společnost v tuzemsku provozuje skoro padesátku restaurací, z toho 25 jich má v Praze. Poslední známá čísla o výši tržeb jsou z roku 2005, tehdy dosáhly úrovně zhruba kolem jedné miliardy korun.

Subway

V menší míře do Česka pronikl také výrobce obložených chlebů Subway.

Související