Osobní a nákladní letecká doprava zažila v září drastický propad. Mezinárodní přeprava zboží v minulém měsíci meziročně klesla o 7,7 procenta, což je největší propad od roku 2001, kdy splaskla internetová bublina. Osobní doprava ve světě se snížila o 2,9 procenta. V tomto případě jde o první propad od vypuknutí epidemie nemoci SARS před pěti lety.

Na vině je světová finanční krize, která od létání odradila jak turisty, tak byznysmeny. Vyplývá to ze zprávy Mezinárodní organizace pro leteckou dopravu (IATA), které sdružuje 230 aerolinií.

Nákladní přeprava na území Asie a Tichomoří v září meziročně klesla o 10,6 procenta, v Evropě se propadla o 6,8 procenta a v Severní Americe o šest procent. Naopak osobní doprava v Latinské Americe se zvýšila o 1,7 procenta.

"Krize v leteckém sektoru se prohlubuje stejně jako krize světové ekonomiky," cituje agentura Reuters šéfa IATA Giovanniho Bisignaniho. Ten zároveň připustil, že situace může být ještě horší v říjnu, a to kvůli zesílení finanční krize v uplynulých týdnech. "To nejhorší asi teprve přijde. Čeká nás těžký rok," prohlásil Bisignani.

Podle IATA mohou letos celkové ztráty leteckých dopravců s ohledem na současnou ekonomickou situaci dosáhnout více než původně avizovaných 5,2 miliardy dolarů (zhruba 102 miliard korun).

Jak uvedla IATA, mnohé aerolinky budou mít v příštím roce problémy s financováním nákupu nových letadel, protože řada velkých bank omezila poskytování úvěrů. Řada aerolinií zažívá krušné časy i přesto, že cena ropy klesla od července o 60 procent. Podle Bisignaniho si totiž letecké společnosti kvůli obavám z vysokých cen ropy nasmlouvaly vlastní ceny v době, kdy byla ropa drahá.

Největší evropská letecká společnost Air France-KLM v pátek varovala, že kvůli finanční krizi pro ni bude v tomto roce velmi těžké dosáhnout plánovaný provozní zisk ve výši jedné miliardy eur.

Akcie největších světových aerolinek podle tržeb Air France-KLM se v pátek na burze propadly o 9,8 procenta na 10,7 eura. Rovněž britská letecká společnost British Airways počátkem tohoto měsíce uvedla, že se jí letos nemusí podařit dosáhnout výše příjmů, kterou si předsevzala.

Podle analytiků lze očekávat, že slabé finanční výsledky za třetí čtvrtletí vykáže kvůli slabé poptávce více leteckých společností.

V loňském roce muselo ve světě ukončit provoz více než 30 aerolinek. A podle IATA stejný osud v dohledné době čeká dalších zhruba 20 leteckých společností, které mají finanční problémy.